Aangrijpen belasting

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 22

Aangrijpen belasting

Hallo,

ik heb een vraagje betreffende onderstaande afbeelding. een aantal wielparen zijn geplaatst om een buis met een ring aan de onderkant te ondersteunen. er bevindt zich een moment onderin de buis van 100000 Nm de buis heeft een diameter van 1,2m. hoe verdelen de krachten zich over de meerdere wielparen, wat is de kracht per wielpaar? is er iemand die mij verder kan helpen

mvg, Huibert
Bijlagen
wielparen.JPG
wielparen.JPG (65.49 KiB) 284 keer bekeken
wielparen_2.JPG
wielparen_2.JPG (41.17 KiB) 284 keer bekeken

Re: Aangrijpen belasting

Om de krachten te bepalen moet je alle wielparen als een veer zien, met een bepaalde veerconstante. Bij oneindig sterke veren nemen alleen de buitenste wielen deel aan het krachtenspel. Hoe slapper ze zijn, hoe groter de vervormingen en dus hoe meer de binnenste wielen mee gaan doen.

Stel dat de buis zeer stijf is ten opzichte van de wielen. Stel dat deze roteert over een hoek a. Je krijgt dan één veer met uitrekking Rsin(a) en arm R, twee met uitrekking Rsin(a)/V2 en arm R/V2, twee met uitrekking nul, twee met indrukking Rsin(a)/V2 en arm R/V2, en één met indrukking Rsin(a) en arm R. Dan is het totale moment
\(M=c.2R^2sin(a)+c.2R^2.sin(a)=c.4.0,6^2sin(a)=100000\)
ofwel

c.sin(a)=100.000/0,36/4=69400

en hiermee kun je de krachten berekenen als 0,6.69400 (twee buitenste wielen) en 0,6.69400/ V2 (vier binnenste wielen, niet op de symmetrie-as, en nul (de twee wielen op de symmetrie-as)

Berichten: 22

Re: Aangrijpen belasting

bedankt voor je antwoord

ik heb het met een medestudent bekeken en die zei hetzelfde, dus dat komt mooi overeen;)

ik hetb het nu op deze manier berekend en ben eruit gekomen.

bedankt voor de moeite!

Reageer