Springen naar inhoud

Klein vraagje over snelheid golven.

• Log in om te kunnen reageren

b_andries

b_andries

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2010 - 13:26

hallo!

Zou iemand het verschil even kunnen uitleggen tussen transversale snelheid en de voortplantingssnelheid.
bedankt
greetz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3049 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 december 2010 - 18:11

Die twee termen betekenen niets omdat je de context niet geeft. Het is net zoiets als vragen naar het verschil tussen Mark en Jan-Peter. Dus zomaar een gok: je bent bezig met sommetjes over transversale golven in een snaar, de transversale snelheid is de snelheid van een deeltje van de snaar, en de voortplantingssnelheid is de snelheid van de golf? Jij mag het zeggen.

b_andries

b_andries

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2010 - 23:46

In context van de volgende opgave:
De vergelijking van een transversale golf in een koord is : y= 0,20 sin(2,0 - 600t)
- Zoek de voortplantingssnelheid
-welke is de maximale transversale snelheid die een bepaald punt van het koord kan hebben?

nu de voortplantingssnelheid v=(lambda) * (frequentie) = 300m/s

en de transversale snelheid is de afgeleide van de golf vergelijking en bedraagt 120m/s

2 verschillende snelheden, maar mijn vraag is hoe kan ik dit visueel het verschil tussen de 2 snelheden voorstellen?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2010 - 00:48

In context van de volgende opgave:
De vergelijking van een transversale golf in een koord is : y= 0,20 sin(2,0 - 600t)
- Zoek de voortplantingssnelheid
-welke is de maximale transversale snelheid die een bepaald punt van het koord kan hebben?

nu de voortplantingssnelheid v=(lambda) * (frequentie) = 300m/s

en de transversale snelheid is de afgeleide van de golf vergelijking en bedraagt 120m/s

2 verschillende snelheden, maar mijn vraag is hoe kan ik dit visueel het verschil tussen de 2 snelheden voorstellen?

voortplantingssnelheid = snelheid waarmee de golf beweegt over de koord.

transversale snelheid = als je 1 punt van de koord neemt, dan beweegt die op en neer door de golf. Die snelheid waarmee 1 punt van de koord beweegt is de transversale snelheid. Transversaal, want die snelheid staat loodrecht op de voorplantingssnelheid.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

b_andries

b_andries

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2010 - 08:54

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures