Klein vraagje over snelheid golven.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 108

Klein vraagje over snelheid golven.

hallo!

Zou iemand het verschil even kunnen uitleggen tussen transversale snelheid en de voortplantingssnelheid.

bedankt

greetz

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Klein vraagje over snelheid golven.

Die twee termen betekenen niets omdat je de context niet geeft. Het is net zoiets als vragen naar het verschil tussen Mark en Jan-Peter. Dus zomaar een gok: je bent bezig met sommetjes over transversale golven in een snaar, de transversale snelheid is de snelheid van een deeltje van de snaar, en de voortplantingssnelheid is de snelheid van de golf? Jij mag het zeggen.

Berichten: 108

Re: Klein vraagje over snelheid golven.

In context van de volgende opgave:

De vergelijking van een transversale golf in een koord is : y= 0,20 sin(2,0 - 600t)

- Zoek de voortplantingssnelheid

-welke is de maximale transversale snelheid die een bepaald punt van het koord kan hebben?

nu de voortplantingssnelheid v=(lambda) * (frequentie) = 300m/s

en de transversale snelheid is de afgeleide van de golf vergelijking en bedraagt 120m/s

2 verschillende snelheden, maar mijn vraag is hoe kan ik dit visueel het verschil tussen de 2 snelheden voorstellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Klein vraagje over snelheid golven.

b_andries schreef:In context van de volgende opgave:

De vergelijking van een transversale golf in een koord is : y= 0,20 sin(2,0 - 600t)

- Zoek de voortplantingssnelheid

-welke is de maximale transversale snelheid die een bepaald punt van het koord kan hebben?

nu de voortplantingssnelheid v=(lambda) * (frequentie) = 300m/s

en de transversale snelheid is de afgeleide van de golf vergelijking en bedraagt 120m/s

2 verschillende snelheden, maar mijn vraag is hoe kan ik dit visueel het verschil tussen de 2 snelheden voorstellen?
voortplantingssnelheid = snelheid waarmee de golf beweegt over de koord.

transversale snelheid = als je 1 punt van de koord neemt, dan beweegt die op en neer door de golf. Die snelheid waarmee 1 punt van de koord beweegt is de transversale snelheid. Transversaal, want die snelheid staat loodrecht op de voorplantingssnelheid.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 108

Re: Klein vraagje over snelheid golven.

thanks :-)

Reageer