ik krijg geen AIDS!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

ik krijg geen AIDS!

Vraagje aan de epidemiologen:

Ik heb inmiddels meer dan 400 prostituees geneukt zonder condoom. Afgezien van 1 keer chlamydia heb ik nooit iets opgelopen, dus ook geen HIV-infectie, en zelfs geen herpes simplex-infectie (mijn bloed is eens onderzocht op herpes-antilichamen)!

Als je de literatuur leest, dan lijkt dit onmogelijk. Wat is er volgens jullie aan de hand?

Ben ik immuun voor ziektekiemen?

Heb ik gewoon heel veel geluk gehad?

Zijn alle hoge statistische incidentie-waarden voor de gangbare SOA's gehypt?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: ik krijg geen AIDS!

Wellicht dat de prostitutie-sector in ons land zo goed gereguleerd is dat er niet veel SOA's rondhangen (dus zeeeer regelmatige check-ups). Nu ben ik geen vaste klant en heb ook weinig kennissen in die kringen, dus pin me er niet op vast :shock:

Wat betreft de kans op AIDS weet ik wel dat deze niet al te groot is. Wanneer je als man met een vrouw naar bed gaat die ZEKER HIV heeft, is de kans op overdracht (bij "gewone" penentratie, dus niet anaal of iets dergelijks) 0,1% (als je als vrouw met een man het bed deelt is die kans 2x zo groot).

Kortom: de kans op het krijgen van HIV (Aids) is niet heel erg groot, maar ik zou er niet vanuit gaan dat je immuun bent (bovendien bestaat nog steeds het risico dat je alleen drager zou kunnen zijn, wat de schade ook nogal kan doen oplopen).

Wat betreft hypen van statistieken over SOA's: ik denk niet dat er echt met cijfers gegoocheld wordt, maar wel dat men de kans op overdracht groter doet lijken dan hij werkelijk is. Ik denk overigens niet dat daar iets mis mee is. Velen denken namelijk "dat overkomt mij toch niet". En dat is gewoon niet zo. Door het iets te overdrijven komt het resultaat denk ik het dichtst in de buurt van de realiteit.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: ik krijg geen AIDS!

Ongeveer 1% (weet niet precies) van de mensen kan geen aids krijgen. Deze mensen konden vroeger ook geen (builen) pest krijgen.

Maar welke **** is nou zo onverstandig om het zonder condoom te doen? Klinkt een beetje sterk.

Re: ik krijg geen AIDS!

Het betreffen geen prostituees in Nederland, maar bv in Indonesie.

Ik loop wel regelmatig bv darm, keel- en ooginfecties op in de tropen, dus ik denk niet dat ik een ijzeren immuunsusteem heb. Maar waarom loop ik dan nooit een SOA op?

Ik denk dat de statistieken niet altijd kloppen. Ik heb wel eens onderzoeksresultaten gelezen inhoudende dat 1/3 van de prostituees in Indonesie chlamydia heeft, 1/3 syfilis, 1/3 gonorrhoea en bijna allemaal herpes, etc. Toch heb ik nooit een SOA opgelopen in Indonesie.

Berichten: 23

Re: ik krijg geen AIDS!

Jah, Puur toeval, maar gisteren zat ik op de trein en was ik wat aan het kijken in de krant "de metro" en zag ik een artikel staan met de titel " Sommige Oegandezen Immuun voor HIV-Virus.

Ik zal heel het artiekel eens typen:

Brussel : Een kleine groep oegandezen beschikt over een soort natuurlijke bescherming tegen het HIV virus, hebben wetenschappers ontdekt. De vondst is een goed nieuws in de zoektocht naar een aids-vaccin.

De oegandezen hebben regelmatig zonder voorbehoedsmiddelen seksuele betrekkingen met partners die met het HIV virus bespet zijn. Toch hebben de oegandezen de dodelijke ziekte niet opgelopen. Met een onderzoek naar het Immuunsysteem van de groep oegandezen kunnen wetenschappers uitvissen hoe de oegandezen het virus op afstand houden.

Daarmee zouden de vorsers een stap vooruit zetten in hun zoektocht naar een doeltreffend aids-vaccin.

In de medische wereld bestaat consensus over de mogelijkheid om een aids-vaccin op een dag aan te maken. Eerdere pogingen bleven echter zonder succes. Toch worden wereldwijd proefvacins getest. Aids heeft wereldwijd al meer dan 25-miljoen mensen gedood.

Geneesmiddelen-cocktails kunnen de besmettelijke ziekte vertragen, maar niet genezen. Bovendien is de cocktail ingrijpend en zeer duur. Wetenschappers hebben al eerder voorbeelden gevonden van mensen die immuun zijn voor het hiv virus. De eerste ontdekking was bij mensen die in de keniaanse seksindustrie werkten. Verder onderzoek door de universiteiten van Oxford en Nairobie leidde tot een prototype-vaccin.

Dat wordt nu in Groot-Brittannie en kenia uitgetest.

Het oegandese onderzoek heeft betrekking op een groep mensen in de buurt van Lake Victoria. Hun immuunsysteem kan blijbaar het HIV virus bestrijden

Re: ik krijg geen AIDS!

Toch snap ik 1 (vitaal) ding niet:

1) zoals Miels terecht opmerkt is de kans op transmissie zeer gering. Op het AIDS-congres in Z-Afrika in 2000 is een consensus bij de wetenschappers ontstaan: een gemiddelde kans van zo'n 1 op 1.000 bij hoge virale lading, zo'n 1 op 3.000 bij lage virale lading.

Dit betekent natuurlijk dat sowieso de meeste mensen niet besmet worden, ook al hebben ze vrijwel dagelijks onbeschermd sexueel contact met iemand die HIV-positief is. Dit laatste wordt ook bevestigd door tal van follow-up-studies bij echtparen waarbij 1 persoon besmet is en waarbij onveilige sex de norm is: slechts bij enkele procenten van de stelletjes vindt men transmissie, ook na 10 of 20 jaar na de peildatum. Men heeft bij al dit soort transmissie-studies nooit verschil kunnen vinden bij mensen in bv Afrika en de westerse wereld (en dus ook niet tussen verschillende HIV-subtypen).

2) zoals svdw terecht opmerkt vermoedt men HIV-resistentie bij bepaalde mensen, zoals sommige prostituees in Kenia en nu weer bij mensen in Oeganda. Op zich is dit goed voorstelbaar: tijdens de pest-epidemie bleken ook sommige mensen immuun dmv een afwijkend gen met als gevolg een afwijkend bloedceltype waardoor de ziektekiem zich niet (goed) kon hechten en er dus een infectie uitbleef. Iets dergelijks kan men zich ook goed voorstellen bij HIV.

Maar waarom vermoed men dit bij een paar prostituees, op basis van slechts het nietszeggende gegeven dat deze na een aantal contacten nog niet besmet blijken? Zoals we immers bij 1) zagen is het heel gewoon om niet besmet te raken na een aantal onveilige contacten!

Overigens, mij dunkt dat de zeer hoge HIV-prevalentie in bepaalde delen van Afrika sowieso niet te verklaren is op basis van bovenstaande vastgestelde zeer geringe transmissie-risico onder 1)!

Heeft iemand hier een verklaring voor deze tegenstrijdigheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: ik krijg geen AIDS!

Zoals ik een paar berichten naar boven al zei:
Ongeveer 1% (weet niet precies) van de mensen kan geen aids krijgen. Deze mensen konden vroeger ook geen (builen) pest krijgen.
Ze hebben dit onderzocht door te kijken welke families niet besmet werden met de pest. Dit hebben ze gedaan door stambomen te bekijken van mensen die in de middeleeuwen in carantaine zijn geplaatst. Normaal ging iedereen dood omdat de mensen ook geen eten meer kregen. Maar er was in Engeland een carantaine gebied waar 1 man heel aardig was om wel voedsel te brengen. De mensen die het overleefden daar hebben ze de stamboom van opgezocht en het bleek dat in die familie/streek mensen (meer dan normaal) geen aids konden krijgen. Omdat de rest van de bevolking dood was en zoveel gebeurt er nu ook weer niet op het plattenland in engeland. Net als pest kan aids niet aangrijpen op de bloedcellen van deze mensen.

Dit heb ik van een documantaire van Discovery een paar maanden terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ik krijg geen AIDS!

welke tegenstrijdigheid? Ik lees je posten nu opnieuw maar ik snap ni echt wat het probleem is.

Ze zeggen dat aids ni zo vlug overgebracht wordt(wat ik betwijfel, soit) ok goed. Ze zeggen ook dat die mensen is Kenia of waar ook immuun zijn. Ok, ook goed. Wat is het probleem? Die twee dingen zijn toch onafhankelijk van elkaar? De wetenschappers zijn hopelijk niet zo dom om die twee te linken. Ze gaan eerder genetische test uitvoeren of bloed onderzoeken. Zo zouden ze bv het virus in het bloed vinden en toch geen effect bij de test personen zien. Ze zouden ook bv t-cellen van die personen kunnen isoleren en die dan mengen met het virus, als de t-cellen niet vernietigd worden tja dan is die persoon immuun.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: ik krijg geen AIDS!

xp schreef:welke tegenstrijdigheid? Ik lees je posten nu opnieuw maar ik snap ni echt wat het probleem is.

Ze zeggen dat aids ni zo vlug overgebracht wordt(wat ik betwijfel, soit) ok goed. Ze zeggen ook dat die mensen is Kenia of waar ook immuun zijn. Ok, ook goed. Wat is het probleem? Die twee dingen zijn toch onafhankelijk van elkaar? De wetenschappers zijn hopelijk niet zo dom om die twee te linken. Ze gaan eerder genetische test uitvoeren of bloed onderzoeken. Zo zouden ze bv het virus in het bloed vinden en toch geen effect bij de test personen zien. Ze zouden ook bv t-cellen van die personen kunnen isoleren en die dan mengen met het virus, als de t-cellen niet vernietigd worden tja dan is die persoon immuun.
Laat ik dan de tegenstrijdigheid illustreren met een rekensommetje.

Hoe vaak neukt een Afrikaan? Ze zeggen 2 of 3 keer zo vaak als een westerling, dus laten we voor het gemak zeggen 2 keer per week, dus 100 keer per jaar. ZELFS al zou elke Afrikaan elke keer onbeschermd neuken met een HIV-positief iemand (wat natuurlijk niet het geval is), dan nog heeft zo'n persoon na 10 jaar aktief sexueel leven nog maar 1000 risicovolle contacten achter de rug en is dus de kans op besmetting niet eens zeer hoog (als je wilt dan pakken we de binominale kansrekening erbij om het precies uit te rekenen).

Hoe kan dan zo'n HIV-epidemie ontstaan? Immers, zeker toen nog maar 1% van de populatie besmet was, was de gemiddelde kans op infectie per onveilig sexueel contact zo'n 0,01 x 0,0005 = 0,000005. Zelfs al zouden de Afrikanen elke dag neuken, dan zal niet snel 30% van de populatie besmet raken.

Nu ik dit zo opschrijf dan bedenk ik me dat het misschien toch wel kan kloppen als de Afrikanen massaal vrijwel dagelijks onveilige sex hebben, maar is dat waarschijnlijk?

Overigens, de reden dat ik nog steeds HIV-negatief ben, laat ik zich makkelijk verklaren door zo'n rekensom...

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: ik krijg geen AIDS!

1)ik betwijfel eerlijk gezegd dat risico

2)het is niet omdat de kans 1 op1000 is dat je dan bij de duizende keer prijs hebt. Bij een kans van 1 op 1000 kan je morgen met alle gemak prijs hebben.

3)Afrikanen vrijen nooit veilig! Ze hebben dat condoompje ni graag en het is ook ongelooflijk taboe

4)overdracht gebeurt ook via de kinderen

De reden da jij geen aids hebt is volgens mij twee zaken

1)je hebt mazzel

2)een negatieve test heeft nooit uitsluitsel een positieve wel.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: ik krijg geen AIDS!

xp schreef:1)ik betwijfel eerlijk gezegd dat risico

2)het is niet omdat de kans 1 op1000 is dat je dan bij de duizende keer prijs hebt. Bij een kans van 1 op 1000 kan je morgen met alle gemak prijs hebben.

3)Afrikanen vrijen nooit veilig! Ze hebben dat condoompje ni graag en het is ook ongelooflijk taboe

4)overdracht gebeurt ook via de kinderen

De reden da jij geen aids hebt is volgens mij twee zaken

1)je hebt mazzel

2)een negatieve test heeft nooit uitsluitsel een positieve wel.
Ik dacht dat dit een wetenschapsforum was! Weer een illusie minder... :shock:

Want wat jij vertelt heeft weinig met wetenschap te maken en klinkt als 'voorlichting'. Je hebt echter te maken met een volwassen, intelligente man die niet zo makkelijk bang te maken is. Zonder goede feiten en argumenten maak je op mij geen indruk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: ik krijg geen AIDS!

code:Mode of transmission HIV infection risk

Male-to-female, unprotected vaginal sex 0.1 - 0.2%

Female-to-male, unprotected vaginal sex 0.033 - 0.1%

Male-to-male, unprotected anal sex 0.5 - 3.0%

Needle stick 0.3%

Mother-to-child transmission 13 - 48%

Exposure to contaminated blood products 90 - 100%

Re: ik krijg geen AIDS!

Want wat jij vertelt heeft weinig met wetenschap te maken en klinkt als 'voorlichting'. Je hebt echter te maken met een volwassen, intelligente man die niet zo makkelijk bang te maken is. Zonder goede feiten en argumenten maak je op mij geen indruk.


Raar dat mensen zich tegenwoordig intelligent noemen terwijl ze zonder condoom hoeren uit vreemde oorden neuken. Volwassen gedrag is ook ver te zoeken.

Re: ik krijg geen AIDS!

Raar dat mensen zich tegenwoordig intelligent noemen terwijl ze zonder condoom hoeren uit vreemde oorden neuken. Volwassen gedrag is ook ver te zoeken.


Misschien niet volwassen, maar wel rationeel: de kans dat het vliegtuig neerstort is groter dan de kans HIV op te lopen! Zo moet ik ook altijd hard lachen om al die mensen die condooms bij de drogisterij kopen om zich te beschermen tegen AIDS, terwijl de kans dat je onderweg naar de drogisterij verongelukt feitelijk groter is dan de kans te sterven aan AIDS als gevolg van onveilge sex! :shock:

Re: ik krijg geen AIDS!

Even een paar getalletjes:
In Nederland is nog geen volledige registratie van mensen met hiv. UNAIDS schat het aantal mensen met hiv op 17.000. Deze cijfers komen van het RIVM.

In november 2002 is een rapport van de RIVM en de Stichting Hiv Monitoring verschenen. In dit rapport Hiv en aids in Nederland worden de gegevens van het aantal gediagnostiseerde hiv-positieven verzameld.

Er zijn in de periode 1998-2001 totaal 4117 mensen met hiv geregistreerd die onder behandeling zijn.

In totaal zijn er 174 kinderen met hiv in Nederland.

Van 1987-2001 zin er 5441 mensen met aids geregistreerd.
(Bron: www.aidsfonds.nl - actueel - statistieken)

Dus even rekenen:

Als een mannelijke Nederlander 1x onbeschermde sex heeft met een Nederlandse vrouw is de kans op besmetting: 0,1% x 0,1% dus ongeveer 1 op 1.000.000.

Natuurlijk is hier qua statistiek een heleboel op aan te merken:
  • Hoe is het aantal van 17.000 hiv geinfecteerden verdeeld over de Nederlandse bevolking? (Kans dat je een geinfecteerd persoon treft is groter in een discotheek dan in een bejaardentehuis)
  • maakt een van beide "partijen"deel uit van een risicogroep?
  • Heeft een van beide "partijen" een verhoogde of juist verlaagde vatbaarheid
En zo kun je nog wel even doorgaan...

Reageer