Springen naar inhoud

First pass effect en enterohepatische kringloop

• Log in om te kunnen reageren

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2010 - 14:04

hallo,

ik probeer het verschil te achterhalen tussen first-pass effect en de enterohepatische kringloop.

Ik dacht dat een geneesmiddel dat oraal wordt ingenomen in de dunne darm in de bloedbaan terechtkomt en dan via de venae portae in de lever terechtkomt en dan eventueel wordt gemetaboliseerd en dan vervolgens in de algemene circulatie terechtkomt. (Volgens mij klopt dit, niet?)

Van de enterohepatische kringloop dacht ik dat een geneesmiddel een polaire groep krijgt (een glucuronidatie) in de lever en dan via de gal wordt afgevoerd (in de gal gebeurt dan afbraak zeker?). Deze komt dan in de darm weer terecht en wordt onderhevig gesteld aan bacteriŽn (die een hysrolyse doen: afsplitsing van glucuronzuur?). Zo komt u geneesmiddel terug in de algemene circulatie.

Het echte verschil tussen first-pass en enterohepatische kringloop ken ik wel. Dus dat first pass de geneesmiddel versneld afbreekt en u enterohepatische kringloop er juist voor zorgt dat u geneesmiddel langere in de algemene circulatie blijft. Maar wat juist die enterohepatische kringloop inhoudt begrijp ik toch niet zo (de verschillende stappen)?

Kan iemand mij helpen?

alvast bedankt,

Yvesvdv

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 16:26

Ik dacht dat een geneesmiddel dat oraal wordt ingenomen in de dunne darm in de bloedbaan terechtkomt en dan via de venae portae in de lever terechtkomt en dan eventueel wordt gemetaboliseerd en dan vervolgens in de algemene circulatie terechtkomt. (Volgens mij klopt dit, niet?)

Jep, en dat deel wat eerst wordt gemetaboliseerd is verantwoordelijk voor het first-pass-effect.

Van de enterohepatische kringloop dacht ik dat een geneesmiddel een polaire groep krijgt (een glucuronidatie) in de lever en dan via de gal wordt afgevoerd (in de gal gebeurt dan afbraak zeker?). Deze komt dan in de darm weer terecht en wordt onderhevig gesteld aan bacteriŽn (die een hysrolyse doen: afsplitsing van glucuronzuur?). Zo komt u geneesmiddel terug in de algemene circulatie.

Jup, dat is in het kort het verhaal.

Wat ik mij een beetje afvraag is wat je er verder mee komt als je de exacte enzymnamen etc. kent. Als je geneeskunde studeert is het niet relevant en ben je het toch binnen een paar weken weer vergeten.

Maar een paar enzymnamen voor je:
- CYP 450-enzymen
- glucuronyltransferase
- glucironidase

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 19:23

ja bedankt, ik moet deze reacties wel allemaal kennen ik studeer farmacie

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 19:38

O bagger, maar als je het toch uitzoekt: zet dan als je het allemaal weet even een korte samenvatting hier neer, zodat we evt. anderen naar je samenvatting (evt. met bronverwijzing) kunnen sturen?

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2010 - 23:47

O bagger, maar als je het toch uitzoekt:

Dat is een belachelijke reactie gericht aan een farmacie-student. Als ze niet weten welke enzymen welke medicijnen metaboliseren wordt het lastiger interacties te bestuderen. Dat er in de praktijk in veel apotheken te weinig met interactiesignalen wordt gedaan is een ander verhaal.

Overigens is 'het eerste deel dat wordt gemetaboliseerd' synoniem voor 'het first-pass effect'. Het deel dat bij eerste lever-passage wordt gemetaboliseerd.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2010 - 20:25

Dat is een belachelijke reactie gericht aan een farmacie-student. Als ze niet weten welke enzymen welke medicijnen metaboliseren wordt het lastiger interacties te bestuderen. Dat er in de praktijk in veel apotheken te weinig met interactiesignalen wordt gedaan is een ander verhaal.

Tja, je interpretatie van de opmerking strekt veel verder dan ik hem bedoeld had. Dus bij deze een correctie: Ik vind het persoonlijk bagger dat je dergelijke reacties allemaal moet kennen, gezien een groot deel van deze reactie geen klinische relevantie heeft. Daarnaast zou je per medicament dan moeten weten door welk enzym deze gemetaboliseerd wordt om te kunnen bepalen of er al dan niet een interactie gaat optreden (competitie, enzyminhibitie, enzyminductie, etc.). Vandaar dat ik ook blij ben met de interactietekst van het farmaceutisch kompas, waar overigens ook overzichten in staan betreffende de enzymen. De belangrijkste waar je dan rekening mee dient te houden zijn de CYP's. Een overzicht hiervan kun je zien op http://medicine.iupu...clinpharm/ddis/.
Daarnaast heb je ook nog een aantal niet enzymgebonden interacties, waarvoor je toch empirisch onderzoek nodig hebt.

Overigens is 'het eerste deel dat wordt gemetaboliseerd' synoniem voor 'het first-pass effect'.

Tja, die mening deel ik niet helemaal. Zie mijn opmerking hierboven.
Ik zou first-pass-effect ongeveer omschrijven als `Het effect op de concentratie van een bepaald farmacon door de eerste passage van het farmacon door de lever bij enterale inname van dit farmacon. Dit levert in de meeste gevallen een aanzienlijke bijdrage aan het feit dat de biologische beschikbaarheid van farmaca in de regel minder is dan 100%'.

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2010 - 23:15

Ik vind het persoonlijk bagger dat je dergelijke reacties allemaal moet kennen, gezien een groot deel van deze reactie geen klinische relevantie heeft. Daarnaast zou je per medicament dan moeten weten door welk enzym deze gemetaboliseerd wordt om te kunnen bepalen of er al dan niet een interactie gaat optreden (competitie, enzyminhibitie, enzyminductie, etc.).

Als je weet welke medicijnen door welk enzym worden afgebroken, kun je ze indelen in groepen. Dat is handig. Het klopt dat vele medicijnen geen of nauwelijks interacties van klinische relevantie geven, daarom bestaan er drie graden van interactie-relevantie: laag, middel of hoog. Elke geneesmiddelengroep (ingedeeld zoals hierboven vermeld) heeft wel een aantal medicijnen die sterke enzyminductie of -inhibitie van een bepaald enzym veroorzaken. Door de groepen en relevantie naast elkaar te leggen ziet men dan meteen met welke combinaties het oppassen geblazen is. Het is voor de praktijk dus onnodig (bagger ?) om van alle medicijnen te weten welk enzym verantwoordelijk is voor de afbraak en wat er kan gebeuren met de enzymen. Wat betreft leren van relevante zaken: als een farmacie-student werkelijk alleen de belangrijke dingen zou moeten leren, blijft er niet zo heel veel over: anatomie, pathofysiologie, farmacologie, farmacotherapie, toxicologie en daarvan dan alleen de relevante zaken. Maar dan zou het diploma iets anders moeten vermelden.

Ik zou first-pass-effect ongeveer omschrijven als `Het effect op de concentratie van een bepaald farmacon door de eerste passage van het farmacon door de lever bij enterale inname van dit farmacon. Dit levert in de meeste gevallen een aanzienlijke bijdrage aan het feit dat de biologische beschikbaarheid van farmaca in de regel minder is dan 100%'.

Goed, jij beschrijft de consequenties (het effect) van 'het eerste deel dat wordt gemetaboliseerd'. Taalkundig gezien heb je gelijk. Het first-pass proces resulteert in het first-pass effect.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures