Spankracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 124

Spankracht

Hallo iedereen. Maandag heb ik examen voor natuurkunde. Ik ben momenteel bezig met dynamica, maar ik slaag er niet in om 'spankracht' te begrijpen. Is er iemand die dat mij zou kunnen uitleggen ? (met een oefening als voorbeeld)

Met vriendelijke groeten

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Spankracht

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht

Kun je wél overweg met de idee van "normaalkracht", in de eenvoudige definitie van de reactiekracht die door (de moleculen van) een vloer wordt uitgeoefend als je een gewicht op een vloer zet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Spankracht

Kun je wél overweg met de idee van "normaalkracht", in de eenvoudige definitie van de reactiekracht die door (de moleculen van) een vloer wordt uitgeoefend als je een gewicht op een vloer zet?


Ja, dat kan ik wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht

In plaats van dat er nu een

(reactie)duwkracht uitgeoefend wordt door (samengeperste) stof van een vloer ONDER dat gewicht wordt er een

(reactie)trekkracht uitgeoefend door (uitgetrokken) stof van een touw(, ketting, staaf) BOVEN dat gewicht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Spankracht

Ik heb het moeilijk met oefeningen omtrent de spankracht, zoals de volgende:

Drie blokken A, B en C, respectievelijk met massa 3kg, 5kg en 1kg, zijn met elkaar verbonden door koorden (massaloos) die wrijvingsloos bewegen over vaste katrollen. Blok B schuift over de tafel.

- Bereken de versnelling van blok B.

- Bereken de spankracht in elke koord.
Bijlagen
OPDR_1.png
OPDR_1.png (8.82 KiB) 575 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht

kun je om te beginnen de versnelling berekenen waarmee het geheel gaat bewegen?

(BTW, schuift blok B ook wrijvingsloos?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Spankracht

Jan van de Velde schreef:kun je om te beginnen de versnelling berekenen waarmee het geheel gaat bewegen?

(BTW, schuift blok B ook wrijvingsloos?)
Maar daar heb ik toch de Fz voor nodig ? Ik weet dat Fz = m . g , maar waar ik me altijd in vergis is de m die ik daar dan moet gebruiken ?

PS: B beweegt ook wrijvingsloos

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht

Mischien beter even naar het principe:

een "trein" van vier identieke blokken worden met een constante snelheid over een tafel getrokken. Elk blok ondervindt een wrijvingskracht van 5 N. Hoe groot is de nodige (spankracht) helemaal vooraan ?

en op de plaatsen a, b en c?
melissaK1.png
melissaK1.png (3.72 KiB) 572 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Spankracht

Jan van de Velde schreef:Mischien beter even naar het principe:

een "trein" van vier identieke blokken worden met een constante snelheid over een tafel getrokken. Elk blok ondervindt een wrijvingskracht van 5 N. Hoe groot is de nodige (spankracht) helemaal vooraan ?

en op de plaatsen a, b en c?

[attachment=6842:melissaK1.png]
Helemaal vooraan: 20 N

a, b en c : 15 N ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht

a inderdaad 15, goed gezien, maar waarom dan niet gelijk doorredeneren dat er in b 10 N spankracht is, in c 5 N?

volgende stap: in plaats van dat we met bijvoorbeeld een hand aan dat touw links trekken, laten we dat door de zwaartekracht doen.

Hoe groot moet die zwaartekracht dan zijn? Welke massa moet dan het blok dat we eraan hangen hebben?
melissaK2.png
melissaK2.png (5.5 KiB) 573 keer bekeken
(is het overigens nodig om hierbij de massa van de 4 blokjes op tafel te betrekken?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Spankracht

Jan van de Velde schreef:a inderdaad 15, goed gezien, maar waarom dan niet gelijk doorredeneren dat er in b 10 N spankracht is, in c 5 N?

volgende stap: in plaats van dat we met bijvoorbeeld een hand aan dat touw links trekken, laten we dat door de zwaartekracht doen.

Hoe groot moet die zwaartekracht dan zijn? Welke massa moet dan het blok dat we eraan hangen hebben?

[attachment=6843:melissaK2.png]

(is het overigens nodig om hierbij de massa van de 4 blokjes op tafel te betrekken?)
Fz moet dan 20 N zijn ?

Fz = m . g

m is dan 2 kg ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht

met g afgerond 10 m/s², ja, een massa van 2 kg.

nou terug naar jouw tafel. Maar we doen hem niet helemaal gelijk.
melissaK3.png
melissaK3.png (7.76 KiB) 572 keer bekeken
Er is geen wrijving.

1: hoe groot is de zwaartekracht (F) die ertoe doet (denk aan de vier blokken van daarnet)

2: wat is de totale massa (m) die versneld moet worden?

3: wat wordt dus de versnelling (a) van het systeem als geheel (denk erom, A en B zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden)

4: Om B die zojuist berekende versnelling te geven, welke kracht is daarvoor nodig?

5: Het touw zorgt ervoor dat die kracht op B kan worden uitgeoefend. Hoe groot is DUS de spankracht in dat touw?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Spankracht

Jan van de Velde schreef:met g afgerond 10 m/s², ja, een massa van 2 kg.

nou terug naar jouw tafel. Maar we doen hem niet helemaal gelijk.

[attachment=6844:melissaK3.png]

Er is geen wrijving.

1: hoe groot is de zwaartekracht (F) die ertoe doet (denk aan de vier blokken van daarnet)

2: wat is de totale massa (m) die versneld moet worden?

3: wat wordt dus de versnelling (a) van het systeem als geheel (denk erom, A en B zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden)

4: Om B die zojuist berekende versnelling te geven, welke kracht is daarvoor nodig?

5: Het touw zorgt ervoor dat die kracht op B kan worden uitgeoefend. Hoe groot is DUS de spankracht in dat touw?
1. Er is geen wrijving, dus nul ? Kan niet, anders is er geen versnelling ;)

2. 8 kg ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht

1: er werkt nog altijd de zwaartekracht die op blok A werkt, en blok A kan probleemloos in de richting van de zwaartekracht gaan bewegen, niks in de weg.

2: ja, er moet 8 kg versneld worden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer