Goniometrie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 15

Goniometrie

Weet iemand de formule om van de tangens, cosinus en sinus van een hoek naar de grootte van die hoek te gaan?

Op mijn rekenmachine moet ik daarvoor ingeven tan^-1(a) maar dat is niet hetzelfde als tan(a)^-1 dus moet er wel een formule voor zijn.

En kan iemand me ook zeggen of cos²(a) hetzelfde is als cos(a)² en als dat niet hetzelfde is, wat is daar dan de formule voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Goniometrie

Met je rekenmachine kan je dat nagaan door
\(\tan^{-1}(...)\)
(1) (dit is een cyclometrische functie) zoals je zegt en dat is inderdaad niet hetzelfde als
\( tan(a)^{-1}\)

\( (\tan (a))^{-1} = \frac{1}{\tan(a)}\)


Als er staat cos²x wordt er bedoeld: cos x. cos x

Als er staat cosx² wordt er bedoeld: cos (x.x)

Berichten: 15

Re: Goniometrie

Ik weet niet wat een cyclometrische functie is en ik snap nog altijd niet hoe je van de tangens naar de hoek gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Goniometrie

Ik weet niet wat een cyclometrische functie is en ik snap nog altijd niet hoe je van de tangens naar de hoek gaat.
Ok, begrijp je het onderscheidt al tussen cos²x en cosx²?

Stel je moet de hoek alpha berekenen uit:
\( \tan \alpha = 1\)
Als je dat in je Rekenmachine moet invoeren dan voer je dit in:
\(\tan^{-1}(1)=\frac{\pi}{4}\)
?

En die tan^(-1) wordt de inverse functie van de goniometrische functie genoemd: de cyclometrische functie.

Bedoel je dit of?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Goniometrie

Misschien even ter verduidelijking:

Op de rekenmachines gebruiken ze in feite een verkeerde notatie
\(tan^{-1}\)
, deze "-1" is hier geen exponent (macht), maar een aanduiding dat het over een inverse functie gaat: Met die toets bereken je dus de inverse van de tangens (ook genoemd de Boogtangens = Bgtan of de arctangens =Atan); dus dan bekom je de hoek waarvan je de tangens ingetikt hebt... zoals Siron al schreef: als je
\(tan^{-1}(1)\)
intikt, dan krijg je
\(\frac{\pi}{4}\)
. Dit wil dus zeggen: de hoek waarvan de tangens 1 is is dus pi/4 of 45 graden, en inderdaad de tangens van 45 graden is 1. Snap je?
---WAF!---

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Goniometrie

De cyclometrische functies worden in Nederland aangeduid met arcsinus, arccosinus en arctangens en worden weergegeven met arcsin, arccos en arctan.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 15

Re: Goniometrie

Als pi gedeeld wordt door 4, dan krijgt men 0.785398..... wat gelijk is aan 0° 47' 7,433".

Dan bekomt men dus niet 45°, dus ik snap het nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Goniometrie

Behalve de graad wordt ook de radiaal als hoekmaat gebruikt. Er geldt dat een hoek van 180° overeenkomt met een hoek van π radialen, dus een hoek van 1 radiaal komt dan overeen met een hoek van
\(\frac{180^{\circ}}{\pi}\)
. Voor een hoek van ¼π radialen geldt dan:
\(\frac{1}{4}\pi rad=\frac{1}{4}\pi\cdot\frac{180^{\circ}}{\pi}=\frac{1}{4}\cdot 180^{\circ}=45^{\circ}\)
.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Goniometrie

Als pi gedeeld wordt door 4, dan krijgt men 0.785398..... wat gelijk is aan 0° 47' 7,433".
Hoe kom je hieraan? Wel precies aangeven.

Reageer