Springen naar inhoud

Goniometrie

• Log in om te kunnen reageren

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 19:20

Weet iemand de formule om van de tangens, cosinus en sinus van een hoek naar de grootte van die hoek te gaan?
Op mijn rekenmachine moet ik daarvoor ingeven tan^-1(a) maar dat is niet hetzelfde als tan(a)^-1 dus moet er wel een formule voor zijn.
En kan iemand me ook zeggen of cos≤(a) hetzelfde is als cos(a)≤ en als dat niet hetzelfde is, wat is daar dan de formule voor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 19:32

Met je rekenmachine kan je dat nagaan door LaTeX (1) (dit is een cyclometrische functie) zoals je zegt en dat is inderdaad niet hetzelfde als LaTeX

LaTeX

Als er staat cos≤x wordt er bedoeld: cos x. cos x
Als er staat cosx≤ wordt er bedoeld: cos (x.x)

Veranderd door Siron, 11 december 2010 - 19:33

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 19:40

Ik weet niet wat een cyclometrische functie is en ik snap nog altijd niet hoe je van de tangens naar de hoek gaat.

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 20:15

Ik weet niet wat een cyclometrische functie is en ik snap nog altijd niet hoe je van de tangens naar de hoek gaat.

Ok, begrijp je het onderscheidt al tussen cos≤x en cosx≤?

Stel je moet de hoek alpha berekenen uit:
LaTeX

Als je dat in je Rekenmachine moet invoeren dan voer je dit in: LaTeX ?
En die tan^(-1) wordt de inverse functie van de goniometrische functie genoemd: de cyclometrische functie.

Bedoel je dit of?

Veranderd door Siron, 11 december 2010 - 20:17

Westy

Westy

• >250 berichten
  • 578 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 23:19

Misschien even ter verduidelijking:
Op de rekenmachines gebruiken ze in feite een verkeerde notatie LaTeX , deze "-1" is hier geen exponent (macht), maar een aanduiding dat het over een inverse functie gaat: Met die toets bereken je dus de inverse van de tangens (ook genoemd de Boogtangens = Bgtan of de arctangens =Atan); dus dan bekom je de hoek waarvan je de tangens ingetikt hebt... zoals Siron al schreef: als je LaTeX intikt, dan krijg je LaTeX . Dit wil dus zeggen: de hoek waarvan de tangens 1 is is dus pi/4 of 45 graden, en inderdaad de tangens van 45 graden is 1. Snap je?
---WAF!---

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2010 - 12:02

De cyclometrische functies worden in Nederland aangeduid met arcsinus, arccosinus en arctangens en worden weergegeven met arcsin, arccos en arctan.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2010 - 20:01

Als pi gedeeld wordt door 4, dan krijgt men 0.785398..... wat gelijk is aan 0į 47' 7,433".
Dan bekomt men dus niet 45į, dus ik snap het nog steeds niet.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2010 - 20:40

Behalve de graad wordt ook de radiaal als hoekmaat gebruikt. Er geldt dat een hoek van 180į overeenkomt met een hoek van π radialen, dus een hoek van 1 radiaal komt dan overeen met een hoek van LaTeX . Voor een hoek van ľπ radialen geldt dan: LaTeX .

Veranderd door mathreak, 15 december 2010 - 20:42

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 december 2010 - 12:03

Als pi gedeeld wordt door 4, dan krijgt men 0.785398..... wat gelijk is aan 0į 47' 7,433".

Hoe kom je hieraan? Wel precies aangeven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures