Springen naar inhoud

[Eindwerk] HPLC

• Log in om te kunnen reageren

stipke

stipke

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2005 - 23:10

Hoi iedereen,

heeft iemand een idee om een eindwerk rond hplc te maken? Ik krijg een hplc apparaat ter beschikking gedurende enige tijd. Heb er wel nog nooit mee gewerkt,maar ben volop bezig de theorie ervan te bestuderen (en hopelijk te begrijpen).
Leidingwater in de gemeente kan ik misschien controleren en dit te vergelijken met wat een waterzuiveringsstation opgeeft van aanwezige concentraties?

Iemand nog een idee?
mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2005 - 23:30

Ik neem aan dat je deze site al had gevonden?

Als ik jou was zou ik ook verschillende bronwaters bij de test gebruiken. Gebruik tevens genoeg monsters van elk 'type' water zodat je significantie metingen krijgt.

Als je genoeg metingen doet kan je uiteindelijk dus zelfs de mu.gif en de sigma.gif redelijk kunnen benaderen.

Waarschijnlijk zal de mu.gif en de sigma.gif van het hplc apparaat wel gegeven zijn. Zo kan je deze gaan controleren. (altijd leuk)

Het kan theoretisch dus zeer interessant zijn om meerdere metingen te doen. Hier kan je altijd lekker mee gaan worstelen (statistisch dan)
"Meep meep meep." Beaker

stipke

stipke

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 10:02

Je zei van bronwater te kunnen onderzoeken, bedoel jij daar het flessenwater mee dat je kan kopen in de winkel? Hiervan verschillende merken te analyseren en zo een statistiek te maken tussen wat de fabrikant opgeeft van concentraties en wat als resultaat van analyse is? Ook het kraantjeswater onderzoeken op verschillende plaatsen in de gemeente en ook hier een statistiek van maken tussen analyse en wat het waterzuiveringsstation opgeeft aan concentraties.Deze (bronwater en leidingwater) beide, dan te vergelijken met elkaar i.v.m welke stoffen zij in meerderheid zitten?

De sigma, is dat de standaardafwijking die je kan berekenen met de piekbreedte (W=4xsigma) en als uitkomst geeft dat het aantal seconden dan er een afwijking zit op de breedte van de piek? Dit is gegeven bij een HPLC apparaat zei je. Dat andere teken dat je opgaf ken ik nog niet.

Met vriendelijke groeten
Stipke

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2005 - 11:46

Ik bedoel inderdaad het bronwater (flessenwater).

Er zit vaak meer troep in bronwater dan in kraanwater.

De mu.gif (spreek uit: mu) geeft gewoon de gemiddelde waarde weer. (dit is de theoretische waarde). De X(met een streep erboven) geeft het berekende gemiddelde weer.

De sigma.gif geeft inderdaad de standaardafwijking weer. Deze is eenvoudig in excel te bepalen: vul in bij een cel: =stdev(gemeten resultaten)

zo kan je ook nog het 95% betrouwbaarheidsinterval berekenen etc.

Ik wil je hier wel bij helpen. Dan moet ik wel weten wat je allemaal al kent en wat nog niet.
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 16 september 2005 - 09:56

Wat ik al gelezen heb en denk te begrijpen is hoe de werking van het HPLC toestel gaat met ionenwisselaars zoals voor de bepaling van negatieve ionen(stationairefase: aminogroep),positieve ionen(stationaire groep:sulfongroep). Het geinjecteerde monster mengt zich met het eluens en dit gaat door de kolom waar zich een (K) insteld op de stationaire fase tussen(bij bepaling anionen)de ionen van de mobiele fase en de ionen van het monster. Dit geeft dan een afremming(retentie)van de te bepalen component. Dit mengsel gaat nog door een suppressorkolom waar de waterstofionen gebonden worden aan de mobiele fase (als de mobiele fase bestaat uit waterstofcarbonaat/carbonaat bij bepaling van anionen),dit om de conductiviteit van de detector gevoeliger te maken, de Na+ in het eluens neemt de plaats in van H+ en het gevormde koolzuur wordt water en koolstofdioxide. De te bepalen ionen zijn niet basis genoeg om ook te reageren met H+ ionen, deze worden door geleiding gemeten.Bij bepaling van kationen weet ik niet wat de mobiele fase is en hoe de suppressor werkt.
De eenvoudige formules zijn ook te begrijpen, bepalen van schotelhogte,schotelgetal,retentietijd, netto-retentietijd,retentietijd mobiele fase,piekbreedte,oppervlak
Moet bij analyse van bronwater vooraf enkele gekende concentraties van componenten geinjecteerd worden en dit chromatogram te vergelijken met het monster van bronwater om te zien of die component aanwezig is?
De concentratie dan berekenen d.m.v. het piekoppervlak.
Als men een fles water koopt staat er op het etiket maar vermelding van 4 kationen en 4 anionen. Zijn er niet vele andere aanwezig in nog te meten hoeveelheid? Bij leidingwater ben ik een lijst tegengekomen van rond de 65 aanwezige componenten en bacterien.
Kan men bij analyse van bronwater een monster injecteren in HPLC en een programma doet het werk met welke piek in het chromatogram een componet overeenkomt en wat de concentratie ervan is?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures