Springen naar inhoud

Vraag absorptiespectrum spectrofotometer

• Log in om te kunnen reageren

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 20:55

Hoi allemaal, ik heb twee vragen. Als je licht met een andere golflengte door een gekleurde oplossing zendt, dan geeft de spectrofotometer een andere waarde aan. Hoe kan dit? Daarnaast wil ik weten of dit klopt. Ik moet de volgende vraag beantwoorden. Wat valt je op, als je de kleur van de oplossing vergelijkt met de kleur van het licht, dat door deze oplossing maximaal wordt geabsorbeerd? Ik heb dus een rode oplossing, en absorptiepiek ligt bij 480 nm, dit komt overeen met blauw. Is het zo, dat als de kleur blauw wordt geabsorbeerd dat er dan voornamelijk rood licht wordt gereflecteerd, waardoor wij het rood zien. Of valt er iets anders op?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2010 - 10:06

...//...Ik heb dus een rode oplossing, en absorptiepiek ligt bij 480 nm, dit komt overeen met blauw. Is het zo, dat als de kleur blauw wordt geabsorbeerd dat er dan voornamelijk rood licht wordt gereflecteerd, waardoor wij het rood zien. Of valt er iets anders op?

Dit klopt inderdaad, we zien steeds de complementaire kleur van degene die geabsorbeerd wordt. Je kan dit gemakkelijk zien in een kleurencirkel.

Geplaatste afbeelding

Wanneer een oplossing een gele kleur heeft wordt de paarse geabsorbeerd. In jouw geval wordt een golflengte van 480 nm geabsorbeerd wat overeenkomt met een blauw-groene kleur, bijgevolg ziet de oplossing er rood uit.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2010 - 10:43

Hoi allemaal, ik heb twee vragen. Als je licht met een andere golflengte door een gekleurde oplossing zendt, dan geeft de spectrofotometer een andere waarde aan. Hoe kan dit?

Hoewel ik hier niet echt het antwoord op weet heb ik wel een sterk vermoeden. Is het niet omdat je licht met één bepaalde golflengte door de oplossing stuurt enkel de absorptie van die ene lichtstraal gemeten wordt. M.a.w uit het witte licht filter je alle golflengtes weg behalve degene waarvan je de absorptie wil bepalen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2010 - 11:01

Oké dan had ik het toch goed. Bedankt voor je antwoord! Trouwens de kleurencirkel die je hebt gebruikt klopt niet helemaal. De primaire kleuren zijn namelijk niet geel, blauw en rood, maar groen, blauw en rood. Dit is een veelgebruikte fout.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures