Chip zorgt voor zijn eigen stroom

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Chip zorgt voor zijn eigen stroom

Microchips die zelf de benodigde energie 'oogsten' uit hun omgeving, zonder afhankelijk te zijn van batterijen of het lichtnet. Dat wordt mogelijk nu onderzoekers er voor het eerst in zijn geslaagd een chip te fabriceren met een efficiënte zonnecel bovenop de micro-elektronica.

Door de zonnecel direct bovenop de elektronica aan te brengen, ontstaat een autonome chip die geen batterij nodig heeft. Zo is bijvoorbeeld een sensorchip te maken, compleet met de benodigde intelligentie en zelfs een antenne om draadloos te communiceren. Voorwaarde is wel dat het energieverbruik ruim beneden de 1 milliwatt blijft, stellen de onderzoekers. Dan kan de chip zelfs binnenshuis voldoende energie verzamelen om te kunnen werken.


Lees meer ... Universiteit Utrecht
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Chip zorgt voor zijn eigen stroom

Nu is dit enkel een voorbeeld van energy harvesting. En ik vraag me af of een max van 1mW wel genoeg zal zijn. Een 1m bluetooth verbinding kost al 1 mwatt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Chip zorgt voor zijn eigen stroom

confusie schreef:Microchips die zelf de benodigde energie 'oogsten' uit hun omgeving, zonder afhankelijk te zijn van batterijen of het lichtnet. Dat wordt mogelijk nu onderzoekers er voor het eerst in zijn geslaagd een chip te fabriceren met een efficiënte zonnecel bovenop de micro-elektronica.

Door de zonnecel direct bovenop de elektronica aan te brengen, ontstaat een autonome chip die geen batterij nodig heeft. Zo is bijvoorbeeld een sensorchip te maken, compleet met de benodigde intelligentie en zelfs een antenne om draadloos te communiceren. Voorwaarde is wel dat het energieverbruik ruim beneden de 1 milliwatt blijft, stellen de onderzoekers. Dan kan de chip zelfs binnenshuis voldoende energie verzamelen om te kunnen werken.


Lees meer ... Universiteit Utrecht
Interessant, maar in hoeverre is dit verschillend van de gewone rekenmachine met zonnecel die ik 20 jaar geleden al had? ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Chip zorgt voor zijn eigen stroom

Interessant, maar in hoeverre is dit verschillend van de gewone rekenmachine met zonnecel die ik 20 jaar geleden al had? ;)


Het gaat hier over microchips met een minimale oppervlakte. Niet over een rekenmachine waar je al snel een cm² of meer zonnecellen kan in verwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Chip zorgt voor zijn eigen stroom

Het gaat hier over microchips met een minimale oppervlakte. Niet over een rekenmachine waar je al snel een cm² of meer zonnecellen kan in verwerken.
ah, kijk, dat is wel handig om er even bij te vermelden ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Chip zorgt voor zijn eigen stroom

Nu is dit enkel een voorbeeld van energy harvesting. En ik vraag me af of een max van 1mW wel genoeg zal zijn. Een 1m bluetooth verbinding kost al 1 mwatt.
Je moet dan ook niet denken over een actieve, maar een passieve verbinding.


Ik kan nu niet meer op de naam van de technologie komen, maar het zou de bedoeling zijn om in de toekomst in ieder product een uniek circuit te steken, die gemakkelijk kan gescand worden van op enkele meters. Op die manier kun je bijvoorbeeld bij het winkelen gewoon door een winkelbeveiliging lopen, die heeft automatisch alle producten gedetecteerd en je weet meteen hoeveel je moet betalen. (RF-labels denk ik, maar schiet me niet dood).


Zulke systemen hebben antennes waarmee ze de energie die ze ontvangen meteen kunnen omzetten in een nieuw signaal, helemaal passief. Als je ondertussen echter wil bijhouden in hoeverre een procuct bijvoorbeeld geschud geweest is, heb je een (ZEER klein) vermogen nodig om die metingen te kunnen doen, verwerken en opslaan, totdat je label uitgelezen wordt. Volgens mij is licht in dit opzicht toch nog steeds volledig zinloos wegens onbetrouwbaar, maar bon...


Een tweede interessante toepassing is het smart-gridden van zonnecellen, zodat zonnecellen die in de schaduw liggen automatisch worden uitgezet.


Een probleem hiermee lijkt mij echter vooral de packaging, want je hebt daarvoor een doorzichtige package nodig...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer