Wagentje op een helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 124

Wagentje op een helling

Hallo iedereen. Ik heb onderstaande vraagstuk proberen op te lossen, maar ik zit vast .

Toon heeft een nieuwe methode bedacht om de massa vna Piet te bepalen. Piet zit in een wagentje dat zich bevindt op een helling van 30°. Om het wagentje met Piet erin in rust te houden trekt Toon met een kracht (evenwijdig aan de helling) van 350 N. De massa van het wagentje is 20 kg. Bereken de massa van Piet.

Fz - Ft = 0 ( in rust )

cos 30° . 9.81 . m - 350 N = 0

m = 41.2 kg

Toon heeft dus een massa van 41.2 kg.

En dan zit ik vast ?
Bijlagen
OPDR_3.png
OPDR_3.png (9.26 KiB) 177 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Wagentje op een helling

probeer gewoon om eens niet alles in één formule te doen
melissa_8.png
melissa_8.png (6.07 KiB) 180 keer bekeken
aan mijn plaatje te zien ken ik een hoek en zijn overstaande rechthoekszijde, en wil ik de schuine zijde weten

soscastoa

ik ga dus met sinus rekenen

bereken Fz(piet + wagen)

reken dat om naar massa

trek er de massa van het wagentje af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Wagentje op een helling

Jan van de Velde schreef:probeer gewoon om eens niet alles in één formule te doen

[attachment=6850:melissa_8.png]

aan mijn plaatje te zien ken ik een hoek en zijn overstaande rechthoekszijde, en wil ik de schuine zijde weten

soscastoa

ik ga dus met sinus rekenen

bereken Fz(piet + wagen)

reken dat om naar massa

trek er de massa van het wagentje af.
Dan kom ik op 51.4kg en dat klopt. Wss een super domme vraag, maar waarom projecteer je die 350 N naar de tegengestelde zin ? ( ik heb nu te veel verschillende noefeningen gezien waardoor ik niet zo helder meer kan denken )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Wagentje op een helling

Dat Toon een kracht van 350 N naar langs de helling boven uitoefent vertelt me alleen maar dat pietje + wagen een kracht van 350 N langs de helling naar beneden uitoefenen. En dié kracht moet ik koppelen aan de zwaartekracht van Pietje + wagen, want die 350 N zijn de component van de zwaartekracht pietje + wagen langs die helling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer