Logaritmisch papier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Logaritmisch papier

Hallo,

Ik begrijp eigenlijk niet helemaal hoe ik logaritmisch papier moet interpreteren. Ik weet dat op de y-as (bij semi-log papier) de logy wordt afgebeeld, maar ik begrijp niet echt waarom die hokjes tussen 1 en 2 en 2 en 3 steeds kleiner worden. Kan iemand me met een voorbeeld uitleggen hoe ik dit papier moet interpreteren? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Logaritmisch papier

log_1.png
log_1.png (31.87 KiB) 743 keer bekeken
log2.png
log2.png (25.89 KiB) 739 keer bekeken
Wat is het gehoorbereik van een hond?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 478

Re: Logaritmisch papier

Tot 150000?

Maar ik ben er hiermee nog niet uit eigenlijk.

Ik begrijp niet echt waarom de hokjes steeds kleiner worden. Kan ik iets speciaal aflezen uit de grafiek?

Het is toch waar als ik zeg:

Bij semi-log papier heeft de verticale as een logaritmische schaalverdeling. De logy. Ik moet de grafiek van bijvoorbeeld een exponentiele functie kunnen uitzetten op een logaritmisch papier, hiervan weet ik alleen dat ik dan een rechte zal verkrijgen. Hoe zet ik dan die exponentiele functie uit. Moet ik dan de log van de y waarden nemen?

Ik vind het nogal moeilijk om de logaritmische y-as te interpreteren. 10x zo groot.

De logaritmische schaalverdeling begint bij 1 want log1=0, dan komt er 1, 2, 3, 4, ... waarom worden die hokjes steeds kleiner?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Logaritmisch papier

Tot 150000?
nee, volgens deze grafiek van ongeveer 15 Hz tot ongeveer 50 000 Hz.
Maar ik ben er hiermee nog niet uit eigenlijk.

Ik begrijp niet echt waarom de hokjes steeds kleiner worden. Kan ik iets speciaal aflezen uit de grafiek?
in plaats van een lineaire schaal met gelijke stappen van 1 naar 2, 3, 4 etc op een as, zetten we even grote stappen van 100, 101, 102, 103 etc uit op de as.

bereken eens log 10, log 20 enz tot log 100, en zet die waarden eens uit op een lineaire schaal van 1 tot 2, die je bijvoorbeeld 9 cm lang maakt. Dan zie je dat de hokjes steeds kleiner worden, m.a.w. de stap van log 50 naar log 60 is groter dan de stap van log 60 naar log 70.
Het is toch waar als ik zeg:

Bij semi-log papier heeft de verticale as een logaritmische schaalverdeling. De logy. Ik moet de grafiek van bijvoorbeeld een exponentiele functie kunnen uitzetten op een logaritmisch papier, hiervan weet ik alleen dat ik dan een rechte zal verkrijgen. Hoe zet ik dan die exponentiele functie uit. Moet ik dan de log van de y waarden nemen?
nee, je moet gewoon de lineaire waarden bij de logaritmische strepen zetten, en je lineaire waarden redelijk schattend in je grafiek plaatsen, dat werkt veel handiger, want logwaarden zou je weer lineair tusen twee hoofdstrepen moeten zetten en je hebt geen lineaire tussenstrepen.
log3.png
log3.png (11.58 KiB) 718 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 478

Re: Logaritmisch papier

Inderdaad 50000, erg dom van me.

Ik denk dat ik het nu wel begrijp en dat ik hier voorlopig mee verder kan.

Bedankt voor je hulp ;)

Reageer