Kracht op bekken tijdens sprong

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Kracht op bekken tijdens sprong

Ik heb over deze oefening mijn hoofd al gebroken, ik zou niet weten hoe ik deze moet oplossen.

Een student met massa 50kg, buigt door zijn benen waardoor zijn massamiddelpunt M 20,0cm lager komt te liggen. Hij springt dan verticaal naar boven en in de hoogste stand ligt M op 35,0cm boven normaal. Zoek de kracht (onderstel versnelling a is constant) die op het bekken van het lichaam wordt uitgeoefend gedurende het strekken van de benen.

Ik haal hieruit:

x1 = -0,0200m

x2 = 0,0350m

v2 = 0m/s

massa=50kg

Ik weet dat ik de versnelling a moet zoeken om de kracht te berekenen. Maar ik zou niet weten hoe ik a moet halen uit deze gegevens..

het antwoord moet zijn: F = 860N

Alvast bedankt.

Melodie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht op bekken tijdens sprong

als vlak na het kracht zetten zijn navel weer op de oorspronkelijke hoogte is heeft hij een beginsnelheid gekregen om verder zonder extra kracht nog 35 cm omhoog door te gaan.

Daaruit haal je de beginsnelheid voor die laatste 35 cm. Dat is tevens de eindsnelheid voor die eerste 20 cm waarbij hij kracht zet, en met behulp daarvan kom je aan een versnelling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 60

Re: Kracht op bekken tijdens sprong

Erg bedankt, ik heb de antwoorden gevonden nu. =)

Groetjes,

Melodie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht op bekken tijdens sprong

korte pad:
\(\frac{35}{20} \times 50 \times 9,81 = 858 N \)
;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 60

Re: Kracht op bekken tijdens sprong

korte pad:
\(\frac{35}{20} \times 50 \times 9,81 = 858 N \)
;)


Wow, ja! Maar hoe komt dat dan?

Heb ik net een half blad gevuld met het berekenen! =)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht op bekken tijdens sprong

Energie-aanpak: (of iets beter: aanpak via arbeid W= F·s) een spierkracht X over 20 cm afstand uitgeoefend geeft evenveel (bewegings) energie als de zwaartekracht (Fz = m·g) uitgeoefend over 35 cm weer wegneemt.

je begon over snelheden, dus ging ik daarop door. Het energie-alternatief schoot me ook pas later te binnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Kracht op bekken tijdens sprong

Jan van de Velde schreef:als vlak na het kracht zetten zijn navel weer op de oorspronkelijke hoogte is heeft hij een beginsnelheid gekregen om verder zonder extra kracht nog 35 cm omhoog door te gaan.

Daaruit haal je de beginsnelheid voor die laatste 35 cm. Dat is tevens de eindsnelheid voor die eerste 20 cm waarbij hij kracht zet, en met behulp daarvan kom je aan een versnelling.
hoe kom je die beginsnelheden precies uit want ik was zelf k via het korte pad gegaan mr

heb me suf gepiekerd over hoe dat je het kan doen via snelheid!

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht op bekken tijdens sprong

hoe kom je die beginsnelheden precies uit ..\\.. via snelheid!

als vlak na het kracht zetten zijn navel weer op de oorspronkelijke hoogte is heeft hij een beginsnelheid gekregen om verder zonder extra kracht nog 35 cm omhoog door te gaan.
Dat duurt allemaal precies even lang, en met gelijke versnelling, als wanneer je een voorwerp vanuit stilstand die 35 cm vrij laat vallen.
  1. st = ½ at2, waaruit je t afleidt.
  2. met tijd en afstand bepaal je een gemiddelde snelheid
  3. beginsnelheid van deze val ken je (0), gemiddelde ken je ook (hierboven berekend), eindsnelheid van deze val is dan eenvoudig te bepalen
  4. eindsnelheid van deze denkbeeldige val is even groot als beginsnelheid voor een sprongetje van 35 cm hoog.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer