Oefening over 2e beginsel van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Oefening over 2e beginsel van newton

morgen examen fysica en er resten me nog enkele oefeningen onduildeijk

vb:

twee blokken met respectievelijke massa's m1 en m2 (met m1 links van m2 en m1 > m2) rusten op een horizontaal vlak (alle wrijving mag verwaarloosd worden) op een vd blokken wordt een horizontale kracht F uitgeoefend .

de kracht die blok 1 op blok 2 uitoefend is dan

A) (M1:M2) x F

B) (M1 : ( M1 + M2 ) ) x F

C) (M2 : ( M1 + M2 ) ) x F

D) F

nog zoiets is drie blokken zijn met elkaar verbonden met twee dynamometers (alle massa vd meters en wrijving mag verwaarloosd worden) van links naar rechts is blok 1 10 kg blok 2 20 kg en blok 3 30kg nu trekt men aan blok 3 naar rechts met een kracht van 60N en vraagt men hoeveel de dynamometer tussen blok 2 en 3 aangeeft

A) 10N B) 30N C) 20N D) 60N

ik begrijp er niets van!! hoe kan ik dit nu plossen met enkel de kennis F = m x a

Berichten: 225

Re: Oefening over 2e beginsel van newton

bij dit soort vragen eerst F=ma toepassen op het geheel (v/d 2 blokken) om de versnelling te vinden.

dan F=ma toepassen op een van de twee blokken (maakt niet uit welke)

F=ma toegepast op beide blokken geeft: F=(m1+m2)a ofwel a=.......

dan F=ma toepassen op het blok dat wordt voortgeduwd: F (1 op 2)=m2 a, met de versnelling die je gevonden hebt.

succes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oefening over 2e beginsel van newton

bij dit soort vragen eerst F=ma toepassen op het geheel (v/d 2 blokken) om de versnelling te vinden.
en verzin er dan getallen bij, zodat het "tastbaar" wordt:
twee blokken met massa's resp 8 en 4 kg liggen op een wrijvingsloze tafel tegen elkaar. Je brengt beide blokken tegelijkertijd in beweging met een versnelling van 5 m/s². Dit doe je door tegen het blok van 8 kg te duwen dat daardoor tegen het blok van 4 kg duwt.


welke kracht heb je hiervoor nodig?

welke kracht moest het blok van 8 kg uitoefenen op het blok van 4 kg om dát blok ook die versnelling van 5 m/s² te geven?

En vertaal wat je daarvoor deed naar een van de formules die gegeven waren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Oefening over 2e beginsel van newton

scan.jpg
scan.jpg (66.7 KiB) 352 keer bekeken
Ik heb de kracht die de beide blokken op elkaar uitoefenen Fd genoemd.

Die 2 krachten Fd inde afbeelding zijn in grootte aan elkaar gelijk. Dat volgt uit de derde wet van Newton

Past nu voor elk blokje de wet F=m.a toe.

Berichten: 6

Re: Oefening over 2e beginsel van newton

als de twee blokken resp. massa's hebben van 8 en 4kg hebben ze samen een massa van 12 kg en moet ik 60 N gebruiken om ze beide 5 m per s^2 te doen versnellen om alleen de laatste blok van 4 kg te laten versnellen heb ik dus slechts 20 N nodig om dezelfde versnelling te bereiken en vervolgens vind ik dat C het juiste antwoord is.

Dit begrijp ik, ik hoop alleen dat het nog juist is ook.

de tweede vraagt blijft nog onduidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oefening over 2e beginsel van newton

tietivitaler schreef:vind ik dat C het juiste antwoord is.

Dit begrijp ik, ik hoop alleen dat het nog juist is ook.
kwestie van invullen en zien of het klopt, maar inderdaad, c is het juiste antwoord
de tweede vraagt blijft nog onduidelijk.
Is niet wezenlijk verschillend van de eerste vraag. Probeer dus eens een soortgelijke aanpak?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Oefening over 2e beginsel van newton

volgens dezelfde redenering:

samen vormen de blokken een massa van 60 kg en 60 N doet ze dus een versnelling aannemen van 1 m per s^2 om dus het eerst blok alleen 1 m per s^2 te doen versnellen is 10 N nodig en om de eerste en tweede blok samen te verplaatsen met 1 m per s^2 is dan 30N nodig dus antwoord B?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Oefening over 2e beginsel van newton

Dat antwoord is goed.

Reageer