Springen naar inhoud

Pneumatica, krachtwerking cilinder


  • Log in om te kunnen reageren

#1

velgrem1989

    velgrem1989


  • >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2010 - 19:01

Bij een dubbelwerkende cilinder waarbij ingaande en uitgaande slag bediend is via 2 aparte drukknoppen was er in mijn labohandleiding de vraag wat er zou gebeuren als je tijdens de ingaande slag de knop voor de uitgaande slag tegelijk indrukte. (beide knoppen zijn dus ingedrukt)

Het idee dat ik had voor het uittesten was dat de cilinder terug uitzou gaan , mits de druk in beide kamers hetzelfde is , maar de oppervlakte van de zuiger in de kamer voor de uitgaande slag groter is doordat daar geen oppervlaktevermindering is door de uitgaande as.

Tijdens de test hadden we echter andere waarnemingen, namelijk dat het afhankelijk was van de stand van de smoring , en soms zelfs gewoon van moment tot moment.

Mijn verklaring hiervoor is traagheid van de bewegende massa's , waardoor het iets later of vroeger indrukke van de knop voor de uitgaande slag een invloed kan hebben op het al dan niet vervolledigen van de ingaande slag.
De smoringen zorgen dan weer dat de druk sneller of trager wordt opgebouwd en hebben daardoor een soortgelijk effect.

Iemand het hier mee eens of nog andere oorzaken?

dankuwel

(handige site voor pneumatica is www.pneumatica.be , misschien nuttig als je het probleem niet goed begrijpt)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2010 - 20:00

Verplaatst naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3


  • Gast

Geplaatst op 14 december 2010 - 08:47

Misschien is het nuttig om aan te geven wat jouw waarnemingen inhielden. Hoe verhielden de snelheden zich tot een normaal aangedreven (dus met ťťn knop) cylinder? Het zelfde indien mogelijk voor de versnellingen? Was er sprake van een korte stoot (versnelling) gevolgd door een vrije, langzaam remmende beweging? Of was er duidelijk sprake van door luchtdruk veroorzaakte vertraging? Haalde de zuiger zijn uiterste stand of niet? Bleven de knoppen ingedrukt tijdens de hele beweging? Was er sprake van uitstromende lucht uit het systeem? Waren de knoppen elektrisch en stuurden ze kleppen aan, of waren het gewone kranen, dus direct met de hand bediende ventielen?

Een heleboel vragen die je helpen het precieze proces te doorgronden. Soms hoef je niet zo ver te gaan met je proef maar een betere beoordeling krijg je eerder als je dergelijke zaken wel bespreekt.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures