Springen naar inhoud

Proeven met zure regen gezocht.

• Log in om te kunnen reageren

Kul

Kul

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 13:36

Hallo,
Ik doe mijn profielwerkstuk over de invloed van zure regen. Naast een theoretisch deel moet ik ook nog een praktisch deel doen. Ik ben dus opzoek naar proeven over zure regen die te doen zijn op school. Dus als iemand proeven weet die te maken hebben/heeft met zure regen hoor ik dat graag.

Ik hoop dat ik tips krijg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2010 - 14:40

Je kan de invloed van de zuursterkte vergelijken bij verschillende metalen. Is er bijv. een verschil tussen de snelheid waarmee koper aangetast wordt en zink? Vergelijk verschillende concentraties met elkaar. Wat gebeurt er wanneer je andere zuren laat inwerken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Kul

Kul

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 14:53

Bedankt voor je snelle reactie.
Het lijkt me een interessante proef om te doen.
Maar ik weet helemaal niet hoe ik het dan aan moet pakken?
Zou je me een begin kunnen geven??

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2010 - 16:28

Neem een aantal verschillende zuren die in samenstelling meer en minder overeenkomen met zure regen (bijvoorbeeld 4 zuren + 1 water + 1 lucht). Neem vervolgens de materialen die je wilt testen in 4-voud (4 gelijke stukken van elk materiaal).

Weg elk stuk materiaal voordat je met je proef begint en noteer dit. Je krijgt voor elk materiaal in vier-voud in 6 verschillende condities dus 24 condities die je noteert. Laat deze materialen een x aantal dagen/weken staan en weeg de materialen nogmaals. Neem ook voor, na en tijdens je proef foto's van je materialen en set-up (altijd handig voor je verslag).
"Meep meep meep." Beaker

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2010 - 18:27

Neem een aantal verschillende zuren die in samenstelling meer en minder overeenkomen met zure regen (bijvoorbeeld 4 zuren + 1 water + 1 lucht). Neem vervolgens de materialen die je wilt testen in 4-voud (4 gelijke stukken van elk materiaal).

Weg elk stuk materiaal voordat je met je proef begint en noteer dit. Je krijgt voor elk materiaal in vier-voud in 6 verschillende condities dus 24 condities die je noteert. Laat deze materialen een x aantal dagen/weken staan en weeg de materialen nogmaals. Neem ook voor, na en tijdens je proef foto's van je materialen en set-up (altijd handig voor je verslag).

Is zure regen zuur genoeg om een meetbaar effect te krijgen t.o.v. zuiver water? ;) Dat lijkt me toch sterk...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2010 - 18:58

Is zure regen zuur genoeg om een meetbaar effect te krijgen t.o.v. zuiver water? ;) Dat lijkt me toch sterk...

Licht zure regen is volgens Wikipedia pH 5, 'echte' zure regen is dan weer eerder pH 4. Uit een les chemie kan ik mij herinneren dat de pH in een aangezuurde wolk vaak nog een stuk lager ligt (pH 2,5 - 3,5) de exacte waarden kan ik echter niet onmiddellijk vinden. Deze is trouwens ook afhankelijk van de situatie.
M.a.w. het effect zal wel meetbaar zijn volgens mij.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2010 - 00:24

Misschien kan je beter verschillende steen-achtige bouwmaterialen kiezen voor deze proef. Je kan dan gemakkelijk het effect meten met een weegschaal.
Kan je zelf beredeneren welke stoffen aangetast zullen worden en waarom de boel 'verdwijnt'?

Veranderd door Mrtn, 15 december 2010 - 00:24

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2010 - 04:59

Dat weet ik niet (dat zal afhankelijk zijn van de pH en ook de tijdsduur). Verder noem ik niet voor niks twee controle samples die gebruikt zouden kunnen worden.
"Meep meep meep." Beaker

Kul

Kul

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2010 - 15:19

Misschien kan je beter verschillende steen-achtige bouwmaterialen kiezen voor deze proef. Je kan dan gemakkelijk het effect meten met een weegschaal.
Kan je zelf beredeneren welke stoffen aangetast zullen worden en waarom de boel 'verdwijnt'?

Ja dacht ik ook al aan. Welke materialen zou ik dan kiezen? Cement, klei, gips en kalk zat ik aan te denken.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2010 - 13:56

En een stuk (cel)beton, een gipsplaat, een baksteen, een stoeptegel, een stuk zandsteen.. er is nog veel meer te verzinnen maar draai het eens om:
Wat verwacht je te zien?
-Calvin-

Kul

Kul

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2010 - 14:45

En een stuk (cel)beton, een gipsplaat, een baksteen, een stoeptegel, een stuk zandsteen.. er is nog veel meer te verzinnen maar draai het eens om:
Wat verwacht je te zien?

Ik heb eigenlijk nog geen idee. Alleen weet ik dat kalk wordt opgelost door zuren.

Heeft iemand nog andere ideeŽn?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2010 - 15:07

Wat is kalk? Waarom alleen kalk of wordt er meer opgelost?
Wat is zure regen?
-Calvin-

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2010 - 21:36

Wat is zure regen?

Makkelijk te vinden op Wikipedia. O.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_rain
http://nl.wikipedia....wiki/Zure_regen

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2010 - 14:10

Makkelijk te vinden op Wikipedia. O.a.

Eigenlijk probeerde ik TS te prikkelen om zich wat te verdiepen in de stof ;)
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures