Ingedrukte veer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Ingedrukte veer

Ja, ik ben alle oefeningen die ik niet begrijp op dit forum aan het gooien..

Tegen een ingedrukte veer (k=1200N/m) rust een blok met massa 300g. Bij het ontspannen van de veer wordt het blok horizontaal versneld. onderstel dat er tijdens deze fase geen wrijving is tussen het blok en het horizontale oppervlak. Daarna schuift het blok op een oppervlak met wrijvingscoëfficiënt 0,2 verder, waarop het 8meter verder tot stilstand komt.

a) bereken de arbeid geleverd door de wrijvingskracht (-4,709J)

b) bereken de maximale snelheid (v= 5,6m/s)

c) over welke afstand is de veer ingedrukt. (8,85cm)

Nu, a en c kon ik al berekenen. Maar ik heb al geprobeerd b te berekenen met formules van kinematica, maar het lukt niet. Misschien ben ik fout bezig, ik weet het niet. bij de formules van de kinematica zit ik met een probleem met de tijd en de versnelling.. Tenzij de wrijvingscoëfficiënt iets te maken heeft met de versnelling?

Wie kan me even helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ingedrukte veer

kan met F=m·a en dan v(t) = v(0) +at, of met W=-½mv².

waaraan geef je de voorkeur?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 60

Re: Ingedrukte veer

Jan van de Velde schreef:kan met F=m·a en dan v(t) = v(0) +at, of met W=-½mv².

waaraan geef je de voorkeur?
Ik had W=-1/2mv² al eens geprobeerd, maar toen had ik niet de juiste uitkomst.

Nu bereken ik het opnieuw en het klopt nu wel.

Ik zal een foutje hebben getypt in mijn rekenmachine waarschijnlijk.

Bedankt! =)

Berichten: 23

Re: Ingedrukte veer

melodie_ schreef:Ja, ik ben alle oefeningen die ik niet begrijp op dit forum aan het gooien..

Tegen een ingedrukte veer (k=1200N/m) rust een blok met massa 300g. Bij het ontspannen van de veer wordt het blok horizontaal versneld. onderstel dat er tijdens deze fase geen wrijving is tussen het blok en het horizontale oppervlak. Daarna schuift het blok op een oppervlak met wrijvingscoëfficiënt 0,2 verder, waarop het 8meter verder tot stilstand komt.

a) bereken de arbeid geleverd door de wrijvingskracht (-4,709J)

b) bereken de maximale snelheid (v= 5,6m/s)

c) over welke afstand is de veer ingedrukt. (8,85cm)

Nu, a en c kon ik al berekenen. Maar ik heb al geprobeerd b te berekenen met formules van kinematica, maar het lukt niet. Misschien ben ik fout bezig, ik weet het niet. bij de formules van de kinematica zit ik met een probleem met de tijd en de versnelling.. Tenzij de wrijvingscoëfficiënt iets te maken heeft met de versnelling?

Wie kan me even helpen?

Alvast bedankt!
hoe heb je c berekend?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ingedrukte veer

hoe heb je c berekend?
Voor het loslaten van de veer stond het blok stil. Na gedane wrijvingsarbeid staat het wéér stil.

stel veerenergie dus gelijk aan wrijvingsarbeid, en los uit die vergelijking de indrukking "u" op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer