Kracht - snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Kracht - snelheid

Hoi!

Sorry voor de last.. maar euh er zijn nog een paar oefeningen die ik niet opgelost krijg.

Hopelijk kan er iemand me een tip geven zodat ik het kan oplossen.

Langs de horizontale x-as werkt er een kracht Fx = 4 (x² + 1) N, met x de afstand in meter gerekend vanaf de oorsprong. Stel dat de kracht inwerkt op een deeltje met massa m = 2kg.

Nou, de eerste vraag heb ik al opgelost.

De tweede vraag: indien de snelheid van het deeltje 1,5m/s is op x=1m, wat is dan de kinetische energie op x= 3m? We veronderstellen dat er géén wrijving is. (antwoord: v=6,70m/s)

Ik heb al wat geknoeid, maar ik heb geen flauw idee wat ik moet doen..

Wat moet ik eerst berekenen?

Danku,

Demeter.

Re: Kracht - snelheid

Er zijn zoals bij elk mechanica-vraagstuk meerdere mogelijkheden.

Het beste kun je uitrekenen welke kinetische energie het voorwerp heeft bij x=1, en daarbij optellen de energie die wordt toegevoegd door de kracht Fx, dan moet je wel integreren over x=1 tot x=3.

De totale energie is bij x=3 alleen kinetische, dus daaruit kun je V bepalen.

Je kan ook bewegingsvergelijkingen opstellen vanaf x=1, met versnelling Fx/m. Ook dan moet je integreren.

Berichten: 14

Re: Kracht - snelheid

bessie schreef:Er zijn zoals bij elk mechanica-vraagstuk meerdere mogelijkheden.

Het beste kun je uitrekenen welke kinetische energie het voorwerp heeft bij x=1, en daarbij optellen de energie die wordt toegevoegd door de kracht Fx, dan moet je wel integreren over x=1 tot x=3.

De totale energie is bij x=3 alleen kinetische, dus daaruit kun je V bepalen.

Je kan ook bewegingsvergelijkingen opstellen vanaf x=1, met versnelling Fx/m. Ook dan moet je integreren.
Is de integraal van een kracht een energie? Dan is de afgeleide van energie een kracht?

En inderdaad als ik het zo doe, kom ik het juiste antwoord uit.

Erg bedankt alvast! maar kan er iemand me toch nog uitleggen hoe het zit met die kracht en energie?

Dank u

Demeter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Kracht - snelheid

Is de integraal van een kracht een energie? Dan is de afgeleide van energie een kracht?
Kijk eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeid_%28natuurkunde%29

Omgekeerd, via de afgeleide kan natuurlijk ook.

Reageer