Beton rekensommen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Beton rekensommen

Mensen,

Ik heb een probleem om op de volgende vragen bij het bijbehorende antwoord te komen. Zou iemand het mij kunnen uitleggen? Alvast bedankt!

(1)

De volumieke massa van zand met een vochtgehalte van 5 % (m/m), (bere¬kend op nat materiaal), bedraagt

1380 kg/m3.

Bereken het per¬centage luchtporiën.

(Antwoord: 43,6%)

(2)

1 m3 droog zand weegt 1590 kg.

Het volume van de met lucht gevulde poriën van dit zand bedraagt 40%.

Men brengt deze m3 droog zand in een menger en mengt daarin 75 liter water door het zand.

Van dit mengsel meet men 1 m3 af en bepaalt men de massa van deze m3 vochtig zand op 1421 kg.

Gevraagd wordt:

a. de volumieke massa ρs van dit droge zand.

b. het vochtgehalte van het natgemaakte zand uitgedrukt in procen¬ten van het vochtige zand, en

c. het in procenten uitgedrukte volume van de met lucht gevulde poriën van het vochtig zand.

(Antwoord: 2,65 kg/l; 4,5 % (m/m); 42,4 % (v/v))

(3)

Een vat van 100 liter bevat 84 kg nat zand met een volumieke massa ρm van 1400 kg/m3 en een vochtgehalte van 5% (m/m) ten opzichte van droog mate¬riaal.

Al roerende wordt het vat met water bijgevuld tot het vol is.

Hiervoor blijkt 64 liter water nodig te zijn.

Wat is de volumieke massa ρs van dit zand ?

(Antwoord: 2,50 kg/l)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Beton rekensommen

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beton rekensommen

Wat gebruiken jullie gewoonlijk voor de soortelijke massa van zand/kwarts (dwz, zonder de lucht)? Iets van 2,6 kg/L?

begin eens met te laten zien wat je van nr 1 wél kunt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Beton rekensommen

Jan van de Velde schreef:Wat gebruiken jullie gewoonlijk voor de soortelijke massa van zand/kwarts (dwz, zonder de lucht)? Iets van 2,6 kg/L?

begin eens met te laten zien wat je van nr 1 wél kunt?
Ik neem aan dat ik eerst het poriengehalte moet berekenen met n = (Vl+Vw/Vg)*100

Maar ik heb een onbekende te veel lijkt het wel... Dus zal het niet weten hoe je eraan moet komen :S Voor de rest is er niks geven..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beton rekensommen

Maar ik heb een onbekende te veel lijkt het wel...
Ja, die ik vroeg, de dichtheid van zand (dwz zonder lucht, puur kwarts). Als je daar 2,6 kg/L voor neemt, lukt het dan wel? Kom je misschien een beetje naast die 43,6% uit, who cares...

5 m% van die 1380 kg is ... kg water = ... L water

1380 kg - .... kg water = .... kg kwarts = .... L kwarts (hier heb je die dichtheid van kwarts nodig)

1 m³ - .... L water - ... L kwarts = ... L lucht

... L lucht op 1000 L zand = ... % porievolume
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Beton rekensommen

5 m% van die 1380 kg is 69 kg water = 69 L water

1380 kg - 69 kg water = 1311 kg kwarts = 504 L kwarts (hier heb je die dichtheid van kwarts nodig)

1 m³ - 69 L water - 504 L kwarts = 427 L lucht

427 L lucht op 1000 L zand = 42,7 % porievolume

Die klopt inderdaad wel ongeveer..... Voor de rest heb ik geen idee haha...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beton rekensommen

Voor de rest heb ik geen idee ...
dat is gewoon vergelijkbaar redeneerwerk
1 m3 droog zand weegt 1590 kg.

Het volume van de met lucht gevulde poriën van dit zand bedraagt 40%.

Gevraagd wordt:

a. de volumieke massa ρs van dit droge zand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Beton rekensommen

636*0,001293=0,822348 L lucht ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beton rekensommen

636*0,001293=0,822348 L lucht ??
Geen idee waar de die getallen vandaan haalt, en waarom je ze met elkaar vermenigvuldigt, en waarom dat een antwoord in liters zou geven, terwijl we op zoek zijn naar een antwoord in kg/L (voor die gewenste dichtheid/soortelijke massa/ volumieke massa / of hoe we dit ook willen noemen)

Leuk om met getallen te gaan gooien en lukraak een en ander met elkaar te vermenigvuldigen, maar volslagen zinloos.

Zet nou eens gewoon op een rijtje wat je weet en wat je daarmee kunt uitrekenen:

Het volume van de met lucht gevulde poriën van dit zand bedraagt 40%.

dus het volume kwarts bedraagt?

1 m3 droog zand weegt 1590 kg.

bij verwaarlozing van de massa van die lucht, wat is dus de dichtheid van die kwarts?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Beton rekensommen

Jan van de Velde schreef:leuk om met getallen te gaan gooien en lukraak een en ander met elkar te vermenigvuldigen, maar ze t nou eens gewoon op een rijtje wat je weet en wat je daarmee kunt uitrekenen

Het volume van de met lucht gevulde poriën van dit zand bedraagt 40%.

dus het volume kwarts bedraagt?

1 m3 droog zand weegt 1590 kg.

bij verwaarlozing van de massa van die lucht, wat is dus de dichtheid van die kwarts?
60% kwarts > 1000*0,6=600l kwarts

1590/600=2,65 kg/l!!!!

aha!

Ik ben hier echt zo slecht in, kan de link gewoon niet zien.... ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beton rekensommen

Dan moet je vooral geen onbegrepen dingen gaan doen met je gegevens. Zoiets als 40% poriën dus 60% kwarts, zoiets zie je hopelijk wel. Zet zo'n stap dan, misschien heb je er helemaal niks aan, maar misschien valt dat verderop op zijn plaats.

Beschouw het als een jigsaw die je legt, dat doe je ook niet in één klap, hier wat stukjes aan elkaar knopen, al heb je nog geen idee waar ze thuishoren, daar wat stukjes aan elkaar knopen, en op den duur wordt het wel een plaatje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Beton rekensommen

Jan van de Velde schreef:Dan moet je vooral geen onbegrepen dingen gaan doen met je gegevens. Zoiets als 40% poriën dus 60% kwarts, zoiets zie je hopelijk wel. Zet zo'n stap dan, misschien heb je er helemaal niks aan, maar misschien valt dat verderop op zijn plaats.

Beschouw het als een jigsaw die je legt, dat doe je ook niet in één klap, hier wat stukjes aan elkaar knopen, al heb je nog geen idee waar ze thuishoren, daar wat stukjes aan elkaar knopen, en op den duur wordt het wel een plaatje.
begrijp alleen de vraagstelling niet van 2b :S

dus ben maar met 3 begonnen ;)

Berichten: 9

Re: Beton rekensommen

leoleon schreef:begrijp alleen de vraagstelling niet van 2b :S

dus ben maar met 3 begonnen ;)
100-64=36 L nat zand

1400kg/m3 = 1,4 kg/L

1,4*36=50,4

84-50,4=33,6

84/33,6=2,5 kg/l

Reageer