Diastereomeren/structuurisomeren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 60

Diastereomeren/structuurisomeren

Hallo,

Ik ben een klein beetje verward door mijn cursus, hopelijk kan iemand me even een klare kijk geven.

Het gaat om isomeren, alles staat heel duidelijk uitgelegd in de cursus en ik begrijp het, maar er staat in onze cursus dat diastereomeren hetzelfde zijn dan structuurisomeren en geometrische isomeren.. En ik lees overal dat structuurisomeren hetzelfde is als constitutionele isomeren..

Ik kan er dus niet meer aan uit.

wij deelden isomerie op in: constitutionele isomeren (zelfde bruto, verschillende onderlinge bindingen) en stereo-isomeren.

Stereo-isomeren deelden we dan nog verder op in: diastereomeren (cis-trans) en enantiomeren (spiegelbeeld)

En nog iets: we zagen dat bij de enantiomeren het spiegelbeeld niet hetzelfde is als de molecule, maar toch delen we enantiomeren nog eens op in chiraal en achiraal.. Daar volg ik mijn cursus dus ook niet meer.

Alvast bedankt!

Melodie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Diastereomeren/structuurisomeren

melodie_ schreef:(...) er staat in onze cursus dat diastereomeren hetzelfde zijn dan structuurisomeren en geometrische isomeren.. En ik lees overal dat structuurisomeren hetzelfde is als constitutionele isomeren..

Ik kan er dus niet meer aan uit.
Ik heb nog nooit van constitutionele isomeren gehoord maar na even googelen blijkt dit hetzelfde te zijn als structuurisomeren. Overigens is geometrische isomerie een andere benaming voor stereo-isomerie.

Diastereomeren hebben dezelfde brutoformule, de onderlinge ruimtelijke binding is echter verschillend. Bijgevolg kan je deze in principe ook benoemen als structuurisomeren, al is het in mindere mate correct.
diastereomeren.gif
diastereomeren.gif (3.19 KiB) 353 keer bekeken
enantiomeren.gif
enantiomeren.gif (3.22 KiB) 352 keer bekeken
En nog iets: we zagen dat bij de enantiomeren het spiegelbeeld niet hetzelfde is als de molecule, maar toch delen we enantiomeren nog eens op in chiraal en achiraal.. Daar volg ik mijn cursus dus ook niet meer.
Hier zie ik ook even het nut niet van in...om een enantiomeer te vormen heb je een stereogeen centrum nodig, de molecule moet dus chiraal zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer