Springen naar inhoud

Coefficienten van een redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 20:48

Hallo ;)

Ik begrijp eigenlijk niet goed wat er met de coefficienten van een reoxvergelijking wordt bedoelt?

Bijvoorbeeld: Bepaal de coefficienten van deze redoxvergelijking

H3AsO4 + Zn + H -> Zn2++AsH3 + H2O

Is het de bedoeling dat ik de redoxsystemen opschrijf? Dan in evenwicht ben en vervolgens de coefficienten aanpas in de redoxvergelijking?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2010 - 21:18

Het is inderdaad een kwestie van evenwichten uitschrijven. Zo moet je bijvoorbeeld behoud van lading, massa, ... etc. respecteren.

Door dit evenwicht uit te drukken, bekom je dan de coŽfficiŽnten.

Je kan bijvoorbeeld beginnen door de oxidatie- en reductiehalfreactie te bepalen. (Welke stof oxideert er, welke reduceeert?) Vervolgens dien je dan te zorgen dat er zowel in linkerlid als rechterlid evenveel mol staat van elke stof, immers, er verdwijnt geen stof tijdens de reactie, dit is een eerste evenwicht dat je uitdrukt). Daarna schrijf je het ladingsevenwicht uit (er worden elektronen uitgewisseld, het gaat over een redoxreactie). Dan: bijvoegen van H+ of OH- om totale lading links en rechts gelijk te maken; H+ in zuur midden of OH- in basisch midden. Dan moet je nog aanvullen met water zodat er links en rechts evenveel H en O staat en tenslotte controleer je: je zou nu een reactievergelijking moeten hebben die in evenwicht is.

Is dat een antwoord op je vraag?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 21:41

Het is inderdaad een kwestie van evenwichten uitschrijven. Zo moet je bijvoorbeeld behoud van lading, massa, ... etc. respecteren.

Door dit evenwicht uit te drukken, bekom je dan de coŽfficiŽnten.

Je kan bijvoorbeeld beginnen door de oxidatie- en reductiehalfreactie te bepalen. (Welke stof oxideert er, welke reduceeert?) Vervolgens dien je dan te zorgen dat er zowel in linkerlid als rechterlid evenveel mol staat van elke stof, immers, er verdwijnt geen stof tijdens de reactie, dit is een eerste evenwicht dat je uitdrukt). Daarna schrijf je het ladingsevenwicht uit (er worden elektronen uitgewisseld, het gaat over een redoxreactie). Dan: bijvoegen van H+ of OH- om totale lading links en rechts gelijk te maken; H+ in zuur midden of OH- in basisch midden. Dan moet je nog aanvullen met water zodat er links en rechts evenveel H en O staat en tenslotte controleer je: je zou nu een reactievergelijking moeten hebben die in evenwicht is.

Is dat een antwoord op je vraag?

Bedankt voor je reactie, ik weet ongeveer nu wel wat ik moet doen.
Ik wist niet zeker of ik de methode die je zegt moest toepassen, maar nu door je bevestiging weet ik hoe ik verder moet.
;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures