Hulp nodig! spiraalvaten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Hulp nodig! spiraalvaten

Hallo, Wij moeten een schoolwerkstuk maken en wij hebben het onderwerp Ring/spiraalvaten toegewezen gekregen,

Nou is één van de vragen : Wat is de functie van het preparaat (van de ring/spiraalvaten). Ik heb op internet lopen zoeken maar kan het niet vinden.. Zou iemand van jullie mij kunnen helpen?

B.V.D.

Gijs

Berichten: 4.502

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Als dit als techn.app. is bedoeld:

Het metalen spiraal - van een goed geleidend materiaal- heeft de functie om met een zo groot mogelijk oppervlak snel een kleine hoeveelheid vloeistof op de gewenste temp.te zetten.Hetzij koud of warm.

Die vloeistof is een bewegende massa.

Zie verwarmings-,koelingsapparatuur,autoradiateur,etc.

In de biologie functionneert eenzelfde systeem met huidoppervlakte en vele bloedvaten erin;zie bijv olifanten met grote flaporen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Het zal wel de biologische variant zijn.

Ik raad je aan de tips voor googlen van deze site door te nemen. Tik in "spiraalvat" en je eerst hit verwijst naar: http://www.wisiwis.ugent.be/glossary.php. Je andere optie is ver-Engelsen en dan kom je gewoon hier ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Je komt wrs in het planten-en bomengebied terecht met oa. jaarringen, cellen in het cambium en spint voor transport voedingsstoffen in het voorjaar en zomer.

Bekijk dit eens : http://nl.wikipedia.org/wiki/Boom_(plant)#Diktegroei

Ook zag ik op WIKI onder een door jou ook te vinden site:

" Ringvaten en spiraalvaten kunnen meerekken bij de groei, terwijl de secundaire celwand bij de netvaten of de stippelvaten niet mee rekken" .

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

@ Oktagon, zou je de bron van je quote ook kunnen geven?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Over die quote:

http://www.scholieren.com/werkstukken/40222

Lijkt me gevaarlijk om rustig te vertrouwen op een werkstukje van één of andere andere scholier, zeker vermits er zelfs geen bronnen vermeld zijn...

Ik lees onderaan die pagina nog:
Gebruik geschiedt op eigen risico. De verslagen op Scholieren.com zijn ingestuurd door middelbare scholieren (tenzij anders vermeld) en worden niet gecontroleerd op fouten.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4.502

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

IFIT reageerde al met het vermelden van de site,ik had dit ook kunnen doen en de TS-er had het verhaal met andere bewoordingen kunnen overschrijven en mogelijk hierdoor wat opgestoken.

Ik wilde de TS-er een beetje laten werken voor de kost en zodoende hem/haar wat vreemde woorden op te steken.

De topic op zich was heel onduidelijk in de vraagstelling omdat je zoals ik al eerder aangaf een technische en biologische kant uitkon en deze laatste ook bij mensen kon betrekken.

Ik meende wel,dat in tegenstelling met de huiswerkregels,deze vraag wel beantwoord mocht worden,maar ik wilde de TS-er wat ervoor laten doen.

Ik vroeg me dan ook af,uit welke vakgroep deze vraag kwam,technisch,botanisch incl.bomen dan wel medisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Ik moet zeggen dat je een nogal onsamenhangend verhaal ophangt. Los daarvan vroeg ik je gewoon om een bronvermelding. Het al dan niet bewust achterwege laten van bronvermelding is niet de bedoeling, hier niet en ook niet in het huiswerkforum.

Welke richting de TS uit wil met zijn vraag moge duidelijk zijn, het staat niet voor niks in het biologie forum.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Neem mij mijn onsamenhangende verhaal niet kwalijk W.M.,ik zal pogen met het volgende wat duidelijker te zijn:

De TSser zit op de middelb.school en heeft als een van zijn/haar vakken biologie en zal nog geen concrete studiekeus hebben gemaakt;heeft als start van zijn topic de tekst:

Wat is de functie van het preparaat (van de spiraal-en ringvaten).

Moet dit dan duiden op een biologische systeem en kun je dat evt. zodanig prepareren dat de vaten herkenbaar zijn,dat intrigeert me een beetje.

Berichten: 4.502

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Wat de functie van het preparaat betreft:

Een preparaat heeft als functie om te dienen voor nader onderzoek van het geconserveerde biologische voorwerp;de vraag betreft niet het functioneren in oorspronkelijke toestand ,om een ontledingsmethode van Bram Moscovicz te volgen.

Ik zou graag van de TSser willen horen of mijn veronderstelling omtrent zijn leervak juist dan wel onjuist is!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Moet dit dan duiden op een biologische systeem
Dat het in het biologie forum staat zou voldoende aanwijzing moeten zijn
en kun je dat evt. zodanig prepareren dat de vaten herkenbaar zijn.
Geen idee, dat is zeker een interessante vraag maar dat is blijkbaar niet iets waar de TS mee zit. Mocht de TS het weten dan zou het interessant zijn om te vermelden.
Wat de functie van het preparaat betreft
Het gaat hier als ik het goed begrijp niet om de functie van een preparaat an sich, maar om de functie van een spiraalvat in een biologische context.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hulp nodig! spiraalvaten

Het gaat hier als ik het goed begrijp niet om de functie van een preparaat an sich, maar om de functie van een spiraalvat in een biologische context.


Maar ook in een biologische context kunnen meerdere dingen bedoeld worden: plantkundige spiraalvaten alsmede dierkundige spiraalvaten. Naar mijn weten is 'ringvat' alleen synoniem van de plantkundige versie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer