Winning van kristalsoda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Winning van kristalsoda

Beste leden

Ik heb een werkstuk over soda oftewel natriumcarbonaat. Ik zit in 6 VWO. En ben niet super sterk in scheikunde. Ik heb op internet alles geprobeerd te zoeken over de winning van kristalsoda.

Kristalsoda is natriumcarbonaat met daarin het (kristal)water. Na2CO3 * xH2O.

De natuurlijke wijze van kristalsoda heb ik overal geprobeerd te zoeken helaas niets gevonden en over de kunstmatige wijze staat er ook niets. Is er toevallig iemand onder jullie die een genie in scheikunde is en mij op weg zou kunnen helpen met tips:(...

Gegroet, en bedankt voor het lezen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Winning van kristalsoda

Is er toevallig iemand onder jullie die een genie in scheikunde is en mij op weg zou kunnen helpen met tips:(...
Ik ben geen scheikundegenie maar heb wel een tip die binnen korte tijd leidt tot een volledig antwoord op je vraag:

"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met ;)

Het simpele zoekwoord natriumcarbonaat geeft me al van alles over de kunstmatige productie. Pas ik dan §1.6 van die handleiding toe dan vind ik ook onmiddellijk iets over de winning uit natuurlijke bronnen. In beide gevallen de eerste hit. Eenvoudiger kan écht niet lijkt me.

Kijk dat eens rustig door en kom dan gerust met gerichte vragen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Winning van kristalsoda

Met natriumcarbonaat moet je er zeker komen op Google. Iets specifieker kan ik je het 'Solvay procédé' aanraden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 28

Re: Winning van kristalsoda

HEt gaat om het leblanc proces en solvay proces = kunstmatige winning van kristalsoda

en natuurlijke winning = via verbranding van platgemalen planten en het as is soda.

please help ik d8 dat dit forum veel beter was dan dit...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Winning van kristalsoda

please help ik d8 dat dit forum veel beter was dan dit...
Wie kaatst kan de bal verwachten, ik d8 dat jij in vwo-6 zat. Dan hoor je informatie te kunnen verwerken.

Je vraag was hoe we natriumcarbonaat kunstmatig of natuurlijk zouden kunnen winnen. We leggen je uit hoe je zoiets opzoekt. Dan heb je dat intussen dus ook gevonden hoop ik. Ik suggereerde om dan eventueel met gerichtere vragen terug te komen.

Verwerk nou die informatie eens voorzover je die nodig hebt, en kom dan eens met gerichte vragen voor wat je kennelijk nog niet vond of nog niet begrijpt. "Please help" is nou niet echt een gerichte vraag over soda.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer