Elektrische schakeling in het menselijk lichaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Elektrische schakeling in het menselijk lichaam

Ik vroeg mij af of er in het menselijk lichaam organen/proteïnen/moleculen zijn die een spanning kunnen leveren. Ik meen me te herinneren dat het hart werkt met kleine spanninkjes en dat pezen ook hierdoor geactiveerd worden, maar ik vind hier geen eenvoudig stuk over op internet (ben een leek op biologiegebied!).

* Weet iemand of dit mogelijk is?

* Als het mogelijk is, wat maakt dit dan mogelijk?

* Tot welke spanningen zouden geleverd kunnen worden?

* Is er ergens een inleidend stuk op internet over te vinden?

Indien er een spanning geleverd kan worden in het menselijk lichaam, moet de elektriciteit natuurlijk ook getransporteerd kunnen worden. Ook hier heb ik dus weer enkele vragen over.

* Welke lichaamsbestanddelen zijn bedoeld om elektriciteit te geleiden?

* Is er ergens een inleidend stuk op internet over te vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Elektrische schakeling in het menselijk lichaam

Neuronen (zenuwcellen) doen dit voor ons.

De ingaande 'draad' heet een dendriet en de uitgaande 'draad' heet een axon. Daar zit het cel lichaam (soma) tussen overigens.

Een 'gemiddeld' neuron polariseert zich tot zo'n -50 tot -70 mV door positief geladen ionen de cel uit te transporteren (actief transport). Dit is de ruststand van het neuron, de rustpotentiaal.

Neuronen communiceren onderling door middel van een kleine spleet tussen het axon van neuron A en de dendriet van neuron B (nanometer schaal, spleet heet een synaps). Het axon van neuron A laat als gevolg van depolarisatie (membraanpotentiaal terug naar nul) een signaalstof los (neurotransmitter). Deze neurotransmitter bindt aan receptoren op de dendriet van neuron B, waardoor deze op zijn beurt weer depolariseert door het open zetten van ionkanalen. Etc.

Nu heb je wat basics te pakken en kan je hopelijk verder met bijvoorbeeld wiki.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer