Hersencapaciteit

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Hersencapaciteit

Goededag. Er is een feit/mythe dat mensen maar 10% van de hersenen gebruiken, de 1 zegt dat het waar is, de ander zegt dat het niet zo is. Ik weet niet welke waar is. Zelf zou ik zeggen dat het waar is. Einstein is een intelligente man waarvan ik denk dat hij meer van zijn hersenen gebruikt. De oermens is niet zo intelligent als de huidige mens. Maar ik weet hier heel weinig van. Wat ik zou willen weten of we werkelijk onze hersenen voor de volle 100% gebruiken.

Dank u.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hersencapaciteit

Ja, we gebruiken onze volledige hersencapaciteit. Natuurlijk niet alle cellen tegelijk, afhankelijk van wat je aan het doen bent zullen bepaalde hersengebieden actiever zijn dan andere, maar het is niet zo dat er ergens een stuk onbenutte hersencapaciteit zit. Dat zou betekenen dat je het merendeel van je hersenen zou kunnen verliezen, en blijven functioneren. Dat klopt dus van geen kanten.

Het is ook niet de eerste keer dat deze vraag on bod komt.
Via de zoekfunctie vind je ongetwijfeld nog meer antwoorden.

Mensen zijn niet intelligenter omdat ze een groter deel van hun hersenen gebruiken, maar omdat hun hersenen verschillen van die van minder intelligente mensen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hersencapaciteit

Dat zou betekenen dat je het merendeel van je hersenen zou kunnen verliezen, en blijven functioneren. Dat klopt dus van geen kanten.
Ik heb eens een documentaire gezien over een vent die al een tijd last van hoofdpijn had. Na onderzoek stelde de arts verbijsterd vast dat zijn hersenpan voor een groot deel leeg was, hij had maar iets van 20% (of iets van die orde) van een normaal hersenvolume.

Op een paar kleinigheden na (zoals de hoofdpijn) functioneerde hij normaal. Het was een wiskundige trouwens, ik weet niet of dat iets zegt ;)

Ik weet helaas niet meer hoe de documentaire heet (was ooit op de VPRO, ging over hersenafwijkingen). Overigens is dit voorbeeld niet in tegenspraak met wat jij zegt, mogelijk had deze persoon al vanaf zijn geboorte een kleiner hersenvolume. Als iemand tot nu toe heeft geleefd met volgroeide hersenen en dan ineens een stuk verliest, zal dat vast minder goed uitpakken.
Mensen zijn niet intelligenter omdat ze een groter deel van hun hersenen gebruiken, maar omdat hun hersenen verschillen van die van minder intelligente mensen.
Voor TS: bedenk ook dat het niet alleen gaat om meer/minder hersencellen (of dat ze er meer of minder van gebruiken), maar hoeveel onderlinge verbindingen er tussen bestaan, en waar tussen precies (dus hoe de hersens geschakeld zijn).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hersencapaciteit

Rogier schreef:Ik heb eens een documentaire gezien over een vent die al een tijd last van hoofdpijn had. Na onderzoek stelde de arts verbijsterd vast dat zijn hersenpan voor een groot deel leeg was, hij had maar iets van 20% (of iets van die orde) van een normaal hersenvolume.

Op een paar kleinigheden na (zoals de hoofdpijn) functioneerde hij normaal. Het was een wiskundige trouwens, ik weet niet of dat iets zegt ;)

Ik weet helaas niet meer hoe de documentaire heet (was ooit op de VPRO, ging over hersenafwijkingen). Overigens is dit voorbeeld niet in tegenspraak met wat jij zegt, mogelijk had deze persoon al vanaf zijn geboorte een kleiner hersenvolume. Als iemand tot nu toe heeft geleefd met volgroeide hersenen en dan ineens een stuk verliest, zal dat vast minder goed uitpakken.
Inderdaad, de hersenen hebben een zekere plasticiteit. Het kan bijvoorbeeld (afhankelijk van de leeftijd) dat bij een hersenletsel een ander hersendeel die functie overneemt. Maar daarbij moet je dan eerder denken aan een beschadiging in bijvoorbeeld het taalcentrum, waarbij iemand dan langzamerhand toch weer leert spreken o.i.d. In ieder geval: als bij jou of mij 80% van onze hersenpan uitgelepeld zou worden, zouden we 't niet lang uitzingen. ;)

En nu zit ik met die onbedoeld komische scène uit Hannibal in mijn hoofd (no pun intended):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Hersencapaciteit

Wat is het vershil tussen de hersenen van intelligente en minder intelligente mensen?

Autistische mensen zijn soms een rekenwonder. Als je vraagt op welke dag maart de 11e in 1233 plaatsvond, heeft die persoon het antwoord binnen een paar seconden. Wat er anders werkt/verschilt dan bij normaal functionerende mensen zou ik graag willen weten.

Dank u.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hersencapaciteit

Dat zijn verschrikkelijk ingewikkelde vragen die je stelt, het onderzoek daarnaar kan nog jaren voort.
Wat is het vershil tussen de hersenen van intelligente en minder intelligente mensen?
Zoals Rogier al zei, heeft het voornamelijk te maken met de hoeveelheid en aard van verbindingen tussen verschillende hersendelen. Veel specifieker kan ik niet zijn...
Autistische mensen zijn soms een rekenwonder. Als je vraagt op welke dag maart de 11e in 1233 plaatsvond, heeft die persoon het antwoord binnen een paar seconden. Wat er anders werkt/verschilt dan bij normaal functionerende mensen zou ik graag willen weten.
Ik vind het belangrijk om toch nog even te onderstrepen dat de meeste mensen met autisme of verwante stoornissen geen Rain Man zijn. Autisme staat op zich los van intelligentie. In deze vraag veeg je een aantal dingen bijeen (intelligentie en rekenvaardigheid, autisme en het syndroom van Asperger, etc.) die op zichzelf al enorm ingewikkeld zijn. Die zaken vragen op zich al een veel diepgaandere analyse, en om dan een antwoord te gaan geven m.b.t. hersenverschillen, dat is praktisch niet te doen. Neurowetenschappen worden vaak enorm versimpeld weergegeven in de media, maar een eerlijk antwoord op jouw vraag is: dat kunnen we zomaar niet zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hersencapaciteit

Autistische mensen zijn soms een rekenwonder. Als je vraagt op welke dag maart de 11e in 1233 plaatsvond, heeft die persoon het antwoord binnen een paar seconden.
Dat is dan ook niet zo verschrikkelijk moeilijk ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Calculating_the_day_of_the_week

Alles wat je moet doen is uit je hoofd leren de hoeveelste dag van het jaar iedere 1e dag van de maand is, zowel in een schrikkeljaar als gewoon. (dat zijn 24 getallen) Vervolgens moet je uit het hoofd leren wat iedere eerste dag van het jaar is (ook niet zo moeilijk, want er zit per eeuw een systeem in).

Bovendien moet je die getallen niet volledig kennen, maar modulo 7. Vervolgens even snel de rest uitrekenen, en TADAA, je hebt de dag van de week ;) (maar dat vertellen ze je nooit op televisie, mits een beetje oefening is het een truukje dat iedereen kan)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 9

Re: Hersencapaciteit

317070 schreef:Dat is dan ook niet zo verschrikkelijk moeilijk ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Calculating_the_day_of_the_week

Alles wat je moet doen is uit je hoofd leren de hoeveelste dag van het jaar iedere 1e dag van de maand is, zowel in een schrikkeljaar als gewoon. (dat zijn 24 getallen) Vervolgens moet je uit het hoofd leren wat iedere eerste dag van het jaar is (ook niet zo moeilijk, want er zit per eeuw een systeem in).

Bovendien moet je die getallen niet volledig kennen, maar modulo 7. Vervolgens even snel de rest uitrekenen, en TADAA, je hebt de dag van de week ;) (maar dat vertellen ze je nooit op televisie, mits een beetje oefening is het een truukje dat iedereen kan)
Klopt, dit trucje ken ik ook ja.. het vraagt toch nog wel wat oefening om het precies te kunnen :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hersencapaciteit

Zoals Rogier al zei, heeft het voornamelijk te maken met de hoeveelheid en aard van verbindingen tussen verschillende hersendelen. Veel specifieker kan ik niet zijn..
Steeds meer wijst erop dat IQ niet zo veel te maken heeft met het aantal neuronen dat je brein bevat maar meer de manier waarop die met elkaar verbonden zijn.

Voorbeelden: netwerken. De verbindingen tussen neuronen komen redelijk random tot stand in de ontwikkeling van een brein. Volgens het principe 'use it or lose it' gaan er vervolgens enorm veel verbindingen verloren in de eerste periode van ons leven. Je kan je dan wel voorstellen dat er nogal wat verschillen bestaan tussen de organisatie van onze breinen.

Dat je meer dan 10% van je brein gebruikt lijkt me inmiddels wel duidelijk.

(edit: typo)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer