Reactieverg. tot natriumwaterstofcarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Reactieverg. tot natriumwaterstofcarbonaat

Ik heb een vraag:

Als we natriumcarbonaat blootstellen aan lucht Na2CO3 gaat het reageren onder opname van water en kooldioxide tot NaHCO3 natriumwaterstofcarbonaat.

Ik heb de volende reactieverg.: Na2CO3 + H2O(l) + CO2 -->2 NaHCO3

Ik heb alle Na en C'tjes en Htjes en Otjes gelijk gemaakt.

Maar nu weet ik alleen niet of ik ergens nog ladingen moet neerzetten in dit geval en de toestandsaanduiding van het ontstane natriumhydroxidecarbonaat is dat gewoon vast? (s) of is het aq omdat het opgelost is in water..

Gegroet!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactieverg. tot natriumwaterstofcarbonaat

De vergelijking klopt helemaal! Verder moet je enkel ladingen plaatsen indien de molecule niet in zijn neutrale toestand aanwezig is, m.a.w. als het elektronen te veel of te weinig heeft.
..//.. NaHCO3 natriumwaterstofcarbonaat...//... het ontstane natriumhydroxidecarbonaat
Waarom twee verschillende benamingen? Enkel de eerste is correct.

Om dan op het vervolg van je vraag te antwoorden is NaHCO3 een vaste stof. Je kan dus simpelweg (s) gebruiken in de reactievergelijking.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 28

Re: Reactieverg. tot natriumwaterstofcarbonaat

Kravitz schreef:De vergelijking klopt helemaal! Verder moet je enkel ladingen plaatsen indien de molecule niet in zijn neutrale toestand aanwezig is, m.a.w. als het elektronen te veel of te weinig heeft.

Waarom twee verschillende benamingen? Enkel de eerste is correct.

Om dan op het vervolg van je vraag te antwoorden is NaHCO3 een vaste stof. Je kan dus simpelweg (s) gebruiken in de reactievergelijking.
Ja dat dacht ik ookal natriumwaterstofcarbonaat is een vaste stof.

Bedankt voor het checken van de verg. ;)

Reageer