Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Beste allemaal,

Vanuit een schoolproject waar ik mee bezig ben is deze vraag ontstaan.

Mijn schoolproject gaat namelijk over evolutie, en de grootte van dieren.

Specifiek heb ik gekozen voor de Pangasianodon gigas (Mekong giant catfish).

Mijn vraag is namelijk, waarom zo'n dier eigenlijk zo groot wordt?

Waardoor is dit evolutionair beslist, wat zijn de biotische factoren?

Let wel: Alleen de biotische factoren.

Nu is dit niet echt een vraag gericht aan jullie, ik ben er namelijk na veel zoeken op internet al achtergekomen dat dat gewoon heel moeilijk is vast te stellen.

Dit is meer een vraag op de manier van: Weten jullie misschien boeken, of andere bronnen, waar ik hier informatie over kan vinden?

Ik ben al even wezen kijken in een boekenwinkel, maar meerendeel gaat het over de evolutie van de mens.

Kan iemand mij opweg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Heb je al op pubmed gekeken? Je zal waarschijnlijk snel bij een aantal reviews belanden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Even op de website gekeken, maar nog niet echt gevonden wat ik zocht.

Het is dan ook wel een erg moeilijke vraag.

Berichten: 302

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Bij zoeken op dinosaurs kwam ik het volgende tegen:

Getting bigger has evolutionary advantages, explains David Hone, an expert on Cope's rule at the Institute of Vertebrate Paleontology and Paleoanthropology in Beijing, China. "You are harder to predate and it is easier for you to fight off competitors for food or for mates." But eventually it catches up with you. "We also know that big animals are generally more vulnerable to extinction," he says. Larger animals eat more and breed more slowly than smaller ones, so their problems are greater when times are tough and food is scarce. "Many of the very large mammals, such as Paraceratherium, had a short tenure in the fossil record, while smaller species often tend to be more persistent," says mammal palaeobiologist Christine Janis of Brown University in Providence, Rhode Island. So on one hand natural selection encourages animals to grow larger, but on the other it eventually punishes them for doing so. This equilibrium between opposing forces has prevented most land animals from exceeding about 10 tonnes.

Dat velen met het antwoord op jouw vraag worstelen blijkt uit het volgende (van Yahoo Answers): het beste antwoord is een grap !

Hey all,

I have a question about the Mekong Giant Catfish..

It is actually for a report of biology..

Some say this fish is the biggest freshwater fish in the world.

But why does it get so big??

I know this is really a hard question to answer, but any help would be appreciated!

Also.. it has to be a bionic factor, so no Abionic factors.

Can anyone help me, or tell me where to search.. any help is welcome!

Additional Details

Because they eat so much isn't really an answer.. i can eat a lot but i won't grow any longer than i'm supposed to.

What i mean is that they get so big because of evolution.. but why have they evolved like that? Why do they have to be so big?



Best Answer - Chosen by Voters

Catfish are bottom feeders, just like women in trailer parks. They get so big too!

Other Answer

Because all they do in the first year is eat & eat & eat...This site tells a lot about them ;)

Source(s):

http://adventure.howstuffworks.com/outdoor...ig-catfish1.htm

Berichten: 269

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Bronnen wel: richting Biologie, specifieke toepassing Evolutionary Morphologie of Vertebrates

(http://www.fun-morph.ugent.be/ ; Ze doen hier namelijk onderzoek op katvissen en uiteraard andere vertebraten)

Een mailtje sturen naar de hoofdassistent of professor zou misschien kunnen helpen.

Hopelijk heb je hier iets aan ;)

mvg

Berichten: 302

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

De uitleg van David Hone lijkt me acceptabel. Denk niet dat een mailtje sturen een ander antwoord op zal leveren.

Berichten: 5

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Ziet er tot nu toe toch redelijk uit.

Logischerwijs ben ik buiten het kader van die meerval gaan denken, en gaan zoeken.

Waarom wordt een blauwe walvis bijvoorbeeld zo groot?

Allemaal vragen waar gewoon bijna geen antwoord op te vinden is.

Toch zit ik nog steeds met de vraag of hier ook geen boeken over te vinden zijn?

Of is dit een vraag waar maar weinig mensen hun hoofd over durven te breken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Ik denk dat je de vraag anders moet stellen. 'Waarom wordt dier A zo groot' impliceert een achterliggende gedachte die er niet is in het kader van evolutie. Een vraag als 'Hoe heeft een blauwe vinvis zo groot kunnen worden' betrekt de biotische factoren waar je het eerder over had zonder te impliceren dat het van tevoren is bepaald. Over het antwoord wordt in veel biologische tijdschriften (met name over dinosauriërs) al langere tijd gespeculeerd.

Een aantal redenen voor de grootte van een blauwe vinvis kan zijn:

- Het is mogelijk zo groot te worden in water in tegenstelling tot land. Het effect van de zwaartekracht is minder door de opwaartse kracht van het water waardoor het dier niet bezwijkt onder zijn eigen gewicht. Kijk maar eens wat er gebeurd als een walvis strandt, dan verdrukt zijn lichaamsgewicht zijn longen waardoor het dier komt te overlijden.

- De soortelijke warmte van water is vele malen hoger dan van lucht. Dat houdt in dat water moeilijker warm te maken is dan lucht. De temperatuurschommelingen in de oceanen zijn dus minder dan op land, waardoor een groot dier niet steeds moet schakelen tussen warmte genereren (bij lage temperaturen) en warmte afstaan (bij hoge temperaturen). Deze relatief constante temperatuursomgeving maakt zeker voor grote dieren een voordeel uit, omdat;

- Grote warmbloedige dieren sneller oververhit geraken dan koudbloedige zoals dinosauriërs. In de oceanen heb je minder kans om oververhit te geraken. Op land is die kans vele malen groter. Het is niets voor niets dat alle grote beesten op aarde zich gigantisch traag voortbewegen en waarom ze allerlei extra aanpassingen hebben om warmte kwijt

te raken. De olifant heeft grote oren bijvoorbeeld om warmte kwijt te raken en gooit zand op zichzelf als een soort zonnebrandcrème. De ijsbeer leeft op de noordpool (pas op voor oorzaak en gevolg met dit voorbeeld), de waterbuffel brengt zijn dag vooral door in het water, en dat doet de nijlpaard ook. Alle grote landdieren hebben dus meer kans om oververhit te raken dan hun corpulente tegenhangers in zee.

Zo zijn er vast meer redenen te noemen, maar dit laat zien hoe een zeedier zo groot kan worden. Als je dit plaatst in het kader van de onwillekeurige evolutie, dan krijg je (zoals David Hone uitlegt) een aantal factoren die het minder aantrekkelijk maakt groot te zijn, waardoor er een maximum is aan grootte. Grote dieren raken sneller oververhit, hebben meer voedsel nodig, zijn traag en kwetsbaar etc. etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 302

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Ik denk dat je de vraag anders moet stellen. 'Waarom wordt dier A zo groot' impliceert een achterliggende gedachte die er niet is in het kader van evolutie. Een vraag als 'Hoe heeft een blauwe vinvis zo groot kunnen worden' betrekt de biotische factoren waar je het eerder over had zonder te impliceren dat het van tevoren is bepaald. Over het antwoord wordt in veel biologische tijdschriften (met name over dinosauriërs) al langere tijd gespeculeerd.
Als grote dieren niet zo kwetsbaar zijn dan zou 'onze' vraag helemaal niet gesteld worden, moet de conclusie uit de uitleg van David Hone zijn. Dan zouden er namelijk veel meer van zijn, gezien de voordelen. Sommigen hebben de 'mazzel' gehad te overleven.
Een aantal redenen voor de grootte van een blauwe vinvis kan zijn:

- Het is mogelijk zo groot te worden in water in tegenstelling tot land. Het effect van de zwaartekracht is minder door de opwaartse kracht van het water waardoor het dier niet bezwijkt onder zijn eigen gewicht. Kijk maar eens wat er gebeurd als een walvis strandt, dan verdrukt zijn lichaamsgewicht zijn longen waardoor het dier komt te overlijden.
Een 'geluk' dat grote landdieren anders zijn gebouwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

grote landdieren zijn niet fundamenteel anders gebouwd dan een blauwe vinvis, het gaat hier telkens om zoogdieren. Verder zullen kleinere Cetacea niet sterven door de druk van hun eigen gewicht wanneer ze zich op het droge bevinden. Juist doordat een blauwe vinvis zo groot is kan het alleen in het water leven. Puur en alleen door het gewicht van een blauwe vinvis zal deze onder druk van zijn eigen gewicht op het land ook sterven.

Even ter vergelijk een olifant weegt maximaal 11000 Kg en een blauwe vinvis weegt ongeveer 180000 Kg.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 101

Re: Evolutie - grootte van dieren (boeken?)

Als je wilt weten waarom ene walvissen en andere vissen zo groot zijn moet je hun evolutie onderzoeken. Op tv zag ik wat info over de evolutie van de walvis.

Walvissen waren hebben net als andere zeezoogdieren voorouders die op het land leefden. Deze voorouder was een hondachtig beest. Dus toen de walvis naar de zee evolueerde was hij nogal klein. In die tijd waren er nog niet zoveel zee roofdieren als dat er nu zijn dus had de walvis een paar enkele vijanden. Deze vijanden konden ze ontkomen door bij koraalriffen in de buurt te blijven.

Ikzelf ga ervan vanuit dat ze alle rust hadden om zo groot te worden dat roofdieren ze niet meer konden pakken. Al hadden ze hierbij waarschijnlijk geluk.

Reageer