Trekkracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Trekkracht

Ik heb een karretje dat voortbeweegt met een snelheid van 15 km/u en met een trekkracht van 12 kg.(Met spierkracht)

Nu zou ik dat willen laten voortbewegen met een grasmaaiermotor van 3 pk(4-takt) .(vertraging met tandwielen)

Ik zou nu het maximum voortrekgewicht willen berekenen maar ik weet niet goed koe,heeft er iemand een formule ?

mvg Michiel

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Trekkracht

topic verplaatst vanuit "over dit forum".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Trekkracht

Op zich heb je voldoende gegevens om e.e.a uit te rekenen, maar volgens mij niet wat jij vraagt.

Uit het gegeven dat de motor 3 pk levert kun je het vermogen in Watt uitrekenen. Even googelen hoeveel watt een pk is. Moet je wel het rendement van de aandrijving schatten, ik zou rekenen met 50% ofzo. De rol/wrijvingsweerstand van het karretje is volgens jouw meting 15 kgf dus ongeveer 150 N. De te halen snelheid is dan
\(V_m_a_x=\eta P/150\)
met P het gevonden vermogen in Watt en dat kriebeltje ervoor het aandrijvingsrendement, dus zeg 0,5 (=50%).

Draai je de zaak om en eis je een snelheid van 15 km/h=4 m/s dan is de te leveren kracht F
\(F=\eta P /4\)
Omdat F in principe alleen wrijving is, kun je stellen dat F=150.m/m0 met m de massa en m0 de massa van de kar bij handmatig trekken. Dus voor de maximale massa volgt
\(m=\frac{\eta* P* m0}{4*150}\)

Reageer