Springen naar inhoud

DiŽlektrische constante

• Log in om te kunnen reageren

Constante

Constante

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2010 - 16:57

Ik stel me enkel vragen over de diŽlektrische constante.

Even de situatie schetsen:
Ik wil een elektrisch veld opwekken met daarin een veranderlijke middenstof.
Zoals ijzer of koper. Om nu de sterkte van het veld te berekenen op een welbepaalde positie,
heb ik de diŽlektrische constante nodig.

Waar zou ik deze kunnen vinden? Ik vind deze waarden terug van anorganische verbindingen, maar niet van deze stoffen in kristalrooster.

Kan ik deze vinden door het verband met de diamagnetische permeabiliteit?
(epsilon x Ķ = c≤) Wat is hier dan mijn waarde c?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2010 - 21:35

Ik heb even geen kant-en-klaar antwoord waar je de diŽlektrische constante van kristalstructuren kan vinden, maar die zijn denk ik wel goed getabelleerd, dus even googlen zou wel helpen.

De formule LaTeX is alleen geldig in vacuŁm. De waarden voor LaTeX en LaTeX zijn wel op internet (Wikipedia) te vinden, c is hierin de lichtsnelheid in vacuŁm.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2010 - 21:43

In een metaal zal je intern geen (significant) elektrisch veld kunnen opwekken.
Je kan voor metalen wel werken met complexe diŽlektrische constanten. Voor goede geleiders zijn deze bijna volledig imaginair. (->elektromagnetische golven planten zich niet voort)

De formule LaTeX

is alleen geldig in vacuŁm. De waarden voor LaTeX en LaTeX zijn wel op internet (Wikipedia) te vinden, c is hierin de lichtsnelheid in vacuŁm.

Als ik mij niet vergis is die formule ook geldig voor materialen:LaTeX
met v de fasesnelheid
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2010 - 21:53

De formule LaTeX

is alleen geldig in vacuŁm. De waarden voor LaTeX en LaTeX zijn wel op internet (Wikipedia) te vinden, c is hierin de lichtsnelheid in vacuŁm.

1) De formule is LaTeX
2) De formule geldt bij uitbreiding naar alle stoffen en bepaalt dan de lichtsnelheid door die stof. Je moet dan wel rekening houden met de complexiteit van de waarden natuurlijk, de lichtsnelheid kan namelijk an sich helemaal geen complex deel hebben. De waarde c bestaat dan uit een demping, group velocity en een phase velocity, maar de exacte formules ken ik niet uit mijn hoofd.

In ieder geval is er geen algemeen verband tussen ;) en ;).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 december 2010 - 23:18

Begrijp ik het goed dat je een elektrisch veld wilt opwekken in ijzer of koper?

Constante

Constante

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2010 - 11:50

Bedankt voor de reacties,

Ik zou dus eigenlijk 2 platen opstellen. Hiertussen plaats ik afwisselend een stof. Plastic, ijzer, PVC...
Ik zet er dan een spanning over. De tussenstof zal een effect hebben op de stroom die vervolgens even in de kring zal vloeien.
Met deze laadstroom wil ik de verschillende gevallen vergelijken.

(Ik beschouw het als een reeks vlakke plaatcondensatoren met verschillende isolatoren en een luchtspleet.)
Ik ben weliswaar puur hypothetisch bezig. De opgewekte spanning zal waarschijnlijk inmens hoog moeten zijn.

Groeten

Constante

Constante

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2011 - 19:18

Ik kan dus niet snel aan de permittiviteitswaarden van enkele stoffen geraken dmv de permeabiliteit. (op een manier die ik zelf kan onderzoeken)

Enig idee over lectuur waar ik dit wel kan terugvinden?
In CRC Handbook of Chemistry and Physics vond ik reeds ε van loodverbindingen.
Ter verduidelijking; ik zoek ε van enkele metalen in KRISTALrooster. (koper, ijzer, whatever)

Enig idee waarom deze waarden niet gemakkelijk zijn terug te vinden?
Gebrek aan industriŽle toepassingen?

Alvast bedankt,
Constante

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 04 januari 2011 - 20:02

Dit hele verhaal klinkt mij merkwaardig in de oren. Als je een geleidende stof tussen twee condensatorplaten schuift krijg je eenvoudig kortsluiting. Zou je dat voorkomen door tussen de platen en de geleidende tussenstof isolerende laagjes te laten, dan zou je in essentie twee condensatoren in serie krijgen waarbij de geleidende tussenstof de rol van verbindend draadje vervult en waarbij de isolerende laagjes de rol van diŽlektricum spelen. Of begrijp ik het verkeerd?

Veranderd door Bartjes, 04 januari 2011 - 20:04

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2011 - 20:49

Je zoekt de waarde van LaTeX van elektrisch geleidende materialen zoals ijzer ,koper enzovoort.
Ik kan mij vergissen, maar elektrisch geleidende materialen hebben geen waarde van LaTeX
Als je door een dielektrikum een homogeen uitwendig elektrisch veld stuurt, dan treedt er elektrische polarisatie op in het dielektrikum.
Als je de veldsterkte in het dielektrikum stelt op LaTeX en de veldsterkte van dat homogene uitwendige veld op LaTeX , dan is LaTeX
Elektrische geleiders laten zich niet polariseren ,en hebben dan ook geen waarde LaTeX

Constante

Constante

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 13:21

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik focuste mezelf nogal op wat ik wou bereiken, dat ik het fysische plaatje uit het oog verloor.

Bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures