Springen naar inhoud

Lineair programmeren

• Log in om te kunnen reageren

Joran

Joran

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2010 - 17:11

In een fabriek moeten zes taken worden afgewerkt. Er zijn twee machines beschikbaar,
en elke taak wordt op exact een machine bewerkt. De tijd die elke taak nodig heeft,
hangt af van de machine waarop de taak wordt ingepland. Alle relevante tijden worden
in de onderstaande tabel gegeven (in minuten). Plan de taken in op de machines zodat
de `makespan' (het tijdstip waarop de laatste taak is uitgevoerd) geminimaliseerd wordt.

Job	  Tijd Machine 1	 Tijd Machine 2
1			   20					   24
2				9						15
3				8						 3
4			   37						45
5			   40						38
6			   65						70

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2010 - 11:34

Aangenomen dat de opdrachten op elkaar volgen (geen twee job's tegelijk. Klopt dit?) Moet je volgende functie minimaliseren : LaTeX

Uitgewerkt:
LaTeX

Met LaTeX
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2010 - 12:21

Aangenomen dat de opdrachten op elkaar volgen

Lijkt mij gezien de vraag onwaarschijnlijk. Ik verwacht dat de machines parallel mogen werken.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2010 - 12:25

Dan lijkt mij dit niet echt een LP probleem.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 december 2010 - 21:40

De term Lineair Programming (LP) wordt in de praktijk vaak losjes gebruikt voor een breed scale aan oplosmethoden voor optimalisaties.

Dit vraagstuk zou onder Integer Programming (IP) kunnen vallen, maar zonder de context van de leerstof is het moeilijk te weten wat voor oplosmethode de bedenker van het vraagstuk wil zien.

In ieder geval meen ik ook dat beide machines tegelijk in parallel werken.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures