Springen naar inhoud

Thymotisch

• Log in om te kunnen reageren

isaacnewton

isaacnewton

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2010 - 18:15

Ieder jaar kijk ik met interesse naar het groot dictee der Nederlandse taal. Ook dit jaar kwamen er woorden in voor waar ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord had. Een van deze woorden was ''thymotisch''. Ik heb de definitie niet kunnen vinden. Weet een van jullie wellicht wat dit woord betekent?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2010 - 19:17

Wie zullen straks de halflege flatwijken van Amsterdam, Culemborg dan wel Gouda innemen als hun bewoners zijn verjaagd door de dompteurs van de thymotische woede, wier dromen de nachtmerries van de eerste-, tweede- en derdegeneratieallochtonen zijn?

http://www.intellect...rticle1034.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2010 - 19:58

Of korter en in het Nederlands:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thymos

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3044 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2010 - 08:10

Waarom staan er haakjes om het woord behoedzaam in de slotzin van het dictee, "regeer de staat zoals je een klein visje bakt (behoedzaam)"? Voor mij is dat een onbekend gebruik van haakjes. Zelf had ik er een dubbele punt voor gezet.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2749 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2010 - 10:14

Ik dacht altijd dat de woorden in het dictee, als ze niet voorkomen in het groene boekje, dan toch ten minste in Van Dale terug te vinden zouden moeten zijn. Dit is hier niet het geval met het woord 'thymotisch'. Waarom dan wel fout rekenen als het verkeerd gespeld werd als Lwów en Lviv, die ook niet in Van Dale staan, niet fout werden gerekend? De wegen van het Groot Dictee zijn ondoorgrondelijk!
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2010 - 10:37

Op zich is "thymos" wel een logische vernederlandsing van het Griekse woord, en "thymotisch" de meest logische afgeleide daarvan... Het Groot Dictee is eigenlijk een proeve van hermetisch schrijven voor de opstellers, het hoeft niet te verbazen dat daar soms vreemde zaken in staan.

Waarom staan er haakjes om het woord behoedzaam in de slotzin van het dictee, "regeer de staat zoals je een klein visje bakt (behoedzaam)"? Voor mij is dat een onbekend gebruik van haakjes. Zelf had ik er een dubbele punt voor gezet.

Met een dubbelpunt maak je de oplossing van dat nogal cryptische advies direct deel van de zin, met haakjes geef je aan dat je het zou kunnen weglaten, maar dat het erbij gezet is ten behoeve van wie het niet begrepen zou hebben. Nu vind ik op zich dat een dubbelpunt wel zou mogen, aangezien het een nogal vreemde analogie is, maar enfin.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures