Smeltende ijsberg

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 300

Re: Smeltende ijsberg

Water heeft de grootste dichtheid bij 4 graden Celsius. Bij verwarming (en afkoeling) zet het uit, neemt de dichtheid AF.


misschien een dom vraag maar dit is toch voor zuiver water ligt dit punt niet lager voor zout water?

Berichten: 302

Re: Smeltende ijsberg

Ja, maar het ging me hier om een correctie van het antwoord van 317070.

De dichtheid van zeewater op open zee varieert van 1021 tot 1027,5 kg/m³ aan de oppervlakte, toenemend van de evenaar tot de polen. In kustgebieden komen lagere waardes voor. Op grote dieptes komen dichtheden van 1070 kg/m³ voor.

De dichtheid van zoet water is maximaal bij een temperatuur van 4°C, bij hogere en lagere temperaturen wordt de dichtheid kleiner. De dichtheid van zeewater is daarnaast ook afhankelijk van het zoutgehalte, terwijl de invloed van druk pas een rol speelt op grotere diepten. Bij toenemende saliniteit S neemt ook de dichtheid toe. Zo is de dichtheid bij een temperatuur van 0°C bij een S van 0 999,9 kg/m³, bij een S van 20 1016,1 kg/m³ en bij een S van 35 1028,1 kg/m³. Bij een S van 35 is de dichtheid bij 10°C 1027,0, bij 20°C 1024,8 en bij 30°C 1021,7 kg/m³.

De maximale dichtheid van zeewater ligt niet bij 4°C. Bij een saliniteit van meer dan 24,7 neemt de dichtheid van het zeewater toe tot aan het vriespunt. Doordat het vriespunt van zeewater lager ligt en doordat het zwaarder wordt naarmate het vriespunt nadert, vriest de zee niet zo snel dicht. Waar bij zoet water beneden een temperatuur van 4°C lichter is en blijft drijven, zal zeewater bij afkoeling naar beneden zinken en vervangen worden door warmer water. Hierdoor treedt menging op en zakt de temperatuur redelijk gelijkmatig op alle diepten.

De dichtheid van zeewater is van invloed op de diepgang van een schip.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeewater

De zee vriest moeilijker dicht, niet alleen door vriespuntsdaling.

Berichten: 389

Re: Smeltende ijsberg

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit plaatselijk geen inpakt heeft op sommige plaatsen zal deze stijgen van het land vrijwel de gehele stijging van het zeeniveau compenseren bv in canada stijgen sommige plaatsen nu al met meer dan 1,2 cm per jaar en meting toon aan dat het alleen maar sneller lijkt te gaan stijgen de komende jaren. In de VS daar in tegen Daalen ze dan weer wat als gevolg heeft dat de gevolgen van de globaal stijging van het zeeniveau daar alleen maar groter zullen zijn.
Vanwege het hydrostatisch evenwicht van water, zou ik zeggen dat als het in canada 1,2 cm stijgt, dat het elders iets gelijkaardig moet doen. Zou dit plaatselijk fenomeen niet op één of andere manier te linken zijn met subsidentie van het land? Nederland zakt ook met 10 cm per eeuw, terwijl Belgie met 10 cm per eeuw stijgt.

Berichten: 300

Re: Smeltende ijsberg

Vanwege het hydrostatisch evenwicht van water, zou ik zeggen dat als het in canada 1,2 cm stijgt, dat het elders iets gelijkaardig moet doen. Zou dit plaatselijk fenomeen niet op één of andere manier te linken zijn met subsidentie van het land? Nederland zakt ook met 10 cm per eeuw, terwijl Belgie met 10 cm per eeuw stijgt.
Ik denk dat je mij verkeerd verstaan hebt waar het in mijn post overgaat is het stijgen en dalen van het land en dan meer bepaalt van de plaat waarop de desbetreffend landen en streken liggen niet van het water.

bekijk eens de links en het plaatje

Reageer