Vermogen auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Vermogen auto

Ik krijg deze oefening maar niet opgelost:

Welk vermogen is dan nodig om de auto (1800kg) aan 60km/u bergop op een helling van 10% te laten rijden?

antwoord: 35,5kW

==> Ik heb geprobeerd te hoek te berekenen arctan (10/100) = 5,7°

Ik stel: de x-as evenwijdig met de helling, de y-as loodrecht op de helling

Ik stelde een krachtenschema op en vond dat de kracht van de motor gelijk moet zijn aan de kracht van de zwaartekracht volgens de x-as + de kracht van de wrijving (we hebben deze in een eerdere oefening berekend met dezelfde auto maar dan niet op een helling, mag ik deze gebruiken hier?)

Ik probeerde het zo uit te rekenen, maar ik kwam niet het juiste antwoord uit.

Kan er iemand me een handje toesteken?

Danku,

Demeter

Re: Vermogen auto

Je ziet het te moeilijk, maar dat komt omdat je de routine mist. Als je deze vraag één keer hebt gehad weet je het voor altijd. Je moet de verticale snelheid berekenen, en dan bedenken dat de zwaartekracht bij een afgelegde meter hoogte een arbeid verricht van m.g. Dus het aantal verticale meters per seconde maal m.g is de per seconde benodigde arbeid. Dan weet je ook het vermogen...

Berichten: 60

Re: Vermogen auto

Je ziet het te moeilijk, maar dat komt omdat je de routine mist. Als je deze vraag één keer hebt gehad weet je het voor altijd. Je moet de verticale snelheid berekenen, en dan bedenken dat de zwaartekracht bij een afgelegde meter hoogte een arbeid verricht van m.g. Dus het aantal verticale meters per seconde maal m.g is de per seconde benodigde arbeid. Dan weet je ook het vermogen...
Als ik dit uitreken kom ik 29,3 kW uit, dat is al beter dan ik zelf deed, maar niet wat er als antwoord gegeven wordt.

Wat doe ik verkeerd?

m.g = 1800kg. 9,81

60km/u = 16,667 m/s

Als we 16,667 meter afgelegde weg stijgen, stijgen we 1,66m verticaal

En dan vermenigvuldig ik m.g.1,66 en kom uit op 29,3 kW en dus niet de 35,3 kW..

Re: Vermogen auto

Van een helling van 10% is de stijging niet 10% van je snelheid, maar van je horizontale snelheid.

De verticale snelheid is Vsin(alfa), waarbij alfa de hoek is die hoort bij een tangens van 0,1.

Berichten: 14

Re: Vermogen auto

bessie schreef:Van een helling van 10% is de stijging niet 10% van je snelheid, maar van je horizontale snelheid.

De verticale snelheid is Vsin(alfa), waarbij alfa de hoek is die hoort bij een tangens van 0,1.
Ik heb dit geprobeerd, maar kwam alsnog maar uit op 29,3kW..

Ik deed:

arctan (0,1) = 5,71 °

16,667m/s * sin (5,71°)= 1,658 m/s

1,658m/s * 1800kg * 9,81 N/m = 29,3 kW

Bedankt voor uw hulp,

maar wat doe ik nog verkeerd?

Danku;

Demeter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vermogen auto

Je 29,3 kW klopt. Niet toevallig ergens nog een wrijvingskracht over het hoofd gezien in de gegevens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Vermogen auto

Je 29,3 kW klopt. Niet toevallig ergens nog een wrijvingskracht over het hoofd gezien in de gegevens?
Inderdaad, een wrijvingskracht die we in de oefening ervoor hadden berekend (de auto reed dan op een horizontale weg), moest ik er nog bij op tellen.

Een vriend van mij had deze oefening wel juist kunnen oplossen en wist mij dat ook te vertellen.

Erg bedankt!

Demeter

Reageer