2 positieve ladingen,

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

2 positieve ladingen,

Dag iedereen, ik heb een vraagje.

Ik heb ergens een vraagstuk gelezen van iemand in het middelbaar, waarin gesteld wordt dat er 2 positieve ladingen op een bepaalde afstand van elkaar staan. Hiertussen wordt een andere lading gezet. Vraag is 1) of deze lading positief of negatief is en 2) hoeveel deze bedraagt, opdat deze in rust is.

Vraag 2 is simpel op te lossen met vergelijkingen C= k.Q1.Q2 / r², maar in de verbetering van vraag 1 staat dat deze lading positief MOET zijn.

Ik zit hier al even mijn hoofd over te breken, het kan toch even goed dat deze lading negatief is en door beide positieve ladingen wordt aangetrokken? Ik heb in het hoger onderwijs enkele cursussen fysica gevolgd en daaruit kan ik niets afleiden. Zou iemand kunnen verduidelijken? Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 2 positieve ladingen,

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 2 positieve ladingen,

Als je tussen de 2 positieve ladingen nog een positieve lading plaatst, krijg je drie positieve ladingen, die elkaar allen afstoten. Bijgevolg is de enige configuratie in dit geval dat de ladingen zo ver mogelijk uit elkaar liggen (op oneindig dus).

Mijns inziens moet dat dus een negatieve lading zijn, waarbij attractieve en repulsieve krachten met elkaar in evenwicht zullen zijn op een bepaalde (eindige) afstand.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: 2 positieve ladingen,

Je hebt 3 ladingen Q1, Q2 en Q3.

Ze zijn in rust, dus de som van de krachten op iedere lading is 0. Dat geeft je 3 vergelijkingen.

3 vergelijkingen, 1 onbekende (Q2).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: 2 positieve ladingen,

@in fysics...: ik begrijp de redenering, maar de vraag luidt:

Q1(+) Q3(?) Q2(+)

op welke afstand moet Q3 zich bevinden opdat Q3 in rust is. Het antwoord zou zijn "positief", omdat Q1 en Q2 de derde lading dan zodanig afstoten dat deze niet meer beweegt. Maar volgens mij kan deze lading dan even goed negatief zijn, dus als Q1 en Q2 beide aan de derde lading trekken zodat deze niet beweegt.

@317070: het gaat hier om 2 vergelijkingen, alleen Q3 moet in rust zijn (ik was niet erg duidelijk), of ben ik verkeerd? Gewoon de kracht van Q2 op Q3 moet gelijk zijn aan de kracht van Q1 op Q3. Maar dan kan volgens mij de lading positief of negatief zijn...

Alleszins al bedankt voor de hulp.

Berichten: 244

Re: 2 positieve ladingen,

vincevdb, volgens mij heb je gelijk. Er is totaal geen reden om de lading niet negatief te laten zijn. Dit is vanwege de symmetrie in het probleem! De oplossing voor je tweede vraag is volgens mij ook juist. Aan de 2 vergelijkingen kan je dan direct zien waarom het teken voor lading Q3 er niet toe doet...

Berichten: 8

Re: 2 positieve ladingen,

Dat dacht ik dus ook... Maar ik ben liever zeker van mijn zaak, voor ik iemands fysicaleerkracht ga tegenspreken... ;) bedankt. Mensen die het hier (niet) mee eens zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 2 positieve ladingen,

alleen Q3 moet in rust zijn
Ik had verondersteld dat het geheel in rust moest zijn, vandaar dat ik de optie van 3 positieve ladingen uitsloot.
het gaat hier om 2 vergelijkingen
Als enkel de derde lading in rust moet zijn, gaat het om één vergelijking:
\(\vec F_{1,3}=-\vec F_{2,3}\)
waarbij de derde lading in het midden is.

Je gebruikt inderdaad de wet van Coulomb. Is dit een antwoord op je vraag?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 8

Re: 2 positieve ladingen,

In fysics I trust schreef:Als enkel de derde lading in rust moet zijn, gaat het om één vergelijking:
\(\vec F_{1,3}=-\vec F_{2,3}\)
waarbij de derde lading in het midden is.

Je gebruikt inderdaad de wet van Coulomb. Is dit een antwoord op je vraag?
Deels ;) een deelvraag was: moet deze middelste lading positief of negatief zijn?

Volgens die leerkracht was het antwoord "positief", maar volgens mij maakt het niet uit. Dàt is mijn vraag eigenlijk ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 2 positieve ladingen,

Okay, daar zijn we het over eens: het maakt niet uit, je hebt volkomen gelijk!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 244

Re: 2 positieve ladingen,

Oeps inderdaad 1 vergelijking ;) .

IN bovenstaande post zie je het al:
\(\vec F_{1,3}=-\vec F_{2,3}\)
. Wisselt Q3 van teken dan pik je voor F23 een minteken op, maar ook voor F13. Overall verandert er dus niks aan je vergelijking! Het heeft nog steeds een oplossing.

Berichten: 8

Re: 2 positieve ladingen,

Merci! Eindelijk wat steun, nu ga ik die leerkracht eens rond zijn oren geven... ;)

Reageer