Vagotomie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 97

Vagotomie

Beste,

Ik kreeg op mijn examen de volgende waar/vals-vraag.

Heeft een vagotomie effect op de stapelfunctie van de maag?

Ik was er echter niet zeker van. Ik weet dat de n vagus voor de zuursecretie zorgt. Maar ik meende ook dat de maaguitrekking bij binnekomend voedsel werd gereguleerd door een vagovagale reflex, en door het enterisch zenuwstelsel. Nu aangezien het ENS autonoom kan functioneren begon ik te twijfelen, maar waarom zou de vagovagale reflex besproken worden als deze toch geen effect zou hebben? Dus heb ik ja geantwoord. Kan iemand mij met zekerheid een antwoord geven?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vagotomie

Na een vagotomie zal er een snellere passage van voedsel plaatsvinden alsmede een verminderde secretie van maagzuur.

De stapelfunctie wordt dus minder.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Vagotomie

Dit is naar mijn mening weer typisch een voorbeeld van `niet zoeken` ofwel het luiheidssyndroom.

Ik zou zeggen, zie hier: http://tinyurl.com/28qxjgx

Als je overigens de links van de Maag-, darm- en leverstichting even bekijkt, dan zie je dat het twee kanten op kan gaan. Enerzijds heb je dat er dumpingsyndroom kan ontstaan. Anderzijds heb je ook dat vertraagde maaglediging kan ontstaan (waarvoor dan pylorusplastiek nodig kan zijn). Het antwoord op je vraag is dus: ja.

In het kort:

Als je de volledige (truncale) vagotomie doet, neem de parasympatische prikkel op de maag volledig weg. Hierdoor krijg je verstoorde pylorusmotoriek. De parasympaticus stimuleert juist de spijsvertering. Dus bij vagotomie zal dit leiden tot vertraagde maaglediging. Doe je hier echter tevens pylorusplastiek bij, dan heb je juist vaak een snellere maaglediging, wat kan leiden tot het dympingsyndroom.

Berichten: 302

Re: Vagotomie

Dit is naar mijn mening weer typisch een voorbeeld van `niet zoeken` ofwel het luiheidssyndroom.
Niet zoeken of onvolledig zoeken.
De parasympaticus stimuleert juist de spijsvertering. Dus bij vagotomie zal dit leiden tot vertraagde maaglediging. Doe je hier echter tevens pylorusplastiek bij, dan heb je juist vaak een snellere maaglediging, wat kan leiden tot het dympingsyndroom.
Vertraagde maaglediging en dumping syndroom kunnen beide gelijktijdig optreden. Het dumping syndroom heeft namelijk te maken met de relatieve overactiviteit van de sympaticus (het evenwicht is verstoord) en richt zich niet alleen op de maaglediging.

Risks vagotomy

Standard surgical risks, such as excessive bleeding and infection, are potential complications. In addition, the emptying patterns of the stomach are changed. This can lead to dumping syndrome and diarrhea. Dumping syndrome is a condition in which the patient experiences palpitations, sweating, nausea, cramps, vomiting, and diarrhea shortly after eating.

The following complications are also associated with vagotomy surgery:

Gastric or esophageal perforation. May occur from an electrocautery injury or by clipping the branch of the nerve of Latarjet.

Delayed gastric emptying. Most common after truncal and selective vagotomy, particularly if a drainage procedure is not performed.

People who use alcohol excessively, smoke, are obese, and are very young or very old are at higher risk for complications.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vagotomie

Niet zoeken of onvolledig zoeken.
Het is erg in de kerstgedachte om gebruikers af te vallen op hun zoekgedrag. Laat staan de toegevoegde waarde die het heeft. Zou je de volgende keer dan ook zo vriendelijk willen zijn een bronvermelding te geven?
Knockingonheavensdoor schreef:Risks vagotomy

... complications.
Bron: http://www.surgeryencyclopedia.com/St-Wr/Vagotomy.html
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Vagotomie

Vertraagde maaglediging en dumping syndroom kunnen beide gelijktijdig optreden. Het dumping syndroom heeft namelijk te maken met de relatieve overactiviteit van de sympaticus (het evenwicht is verstoord) en richt zich niet alleen op de maaglediging.
Graag even door middel van bronvermelding hard maken dat beiden -tegelijk- kunnen optreden in één patiënt. Het verhaal is mijns inziens namelijk volledig inconsistent.

De parasympaticus is normaal gesproken degene die zorgt voor een versnelde spijsvertering. Heb je dus dus een evenwichtsinbalans van sympaticus/parasympaticus door het doornemen van de parasympatische strengen, krijg je dus een relatieve overactiviteit van de sympaticus op de maag. Dit zal er voor zorgen dat je een vertraagde maaglediging krijgt. Zeker ook omdat de pylorus onder voor het grootste deel geïnnerveerd wordt door de takjes van de N. Vagus (deze zorgt voor het openen van de pylorus), welke zorgt voor het openen van de pylorus.

Kortom: Zo lang de pylorus bestaat, is er geen sprake van dumpingsyndroom. Dit is ook mede de reden waarom men liever een PPPD uitvoert dan een klassieke Whipple bij een pancreaskopcarcinoom.

Wanneer je maagretentie wilt oplossen bij een vagotomie, zit je dus vast aan iets als pylorusplastiek. Vaak wordt deze ook gelijktijdig met truncale vagotomie uitgevoerd, vanwege de grote kans op deze complicatie. Wanneer je pylorusplastiek hebt uitgevoerd, krijg je dat de weerstand van de pylorus wegvalt. Als gevolg daarvan is de zwaartekracht al bijna voldoende om het voedsel door de maag heen getransporteerd te krijgen, dit is ook de reden waarom mensen met dumpingsyndroom de tip krijgen om te gaan liggen na het eten.

Kortom: bij pylorusplastiek is er grote kans op dumpingsyndroom.

Concluderend: De dysbalans van het autonome zenuwstelsel na een vagotomie is in de richting van een relatief overactieve sympaticus. Dit zorgt dus voor vertraagde maaglediging. Dit kun je verhelpen door pylorusplastiek toe te passen. Het gevolg daarvan kan dan echter weer zijn dat je dumpingsyndroom krijgt.

Het is mijns inziens vrijwel onmogelijk om maagretentie en dumpingsyndroom naast elkaar te hebben.

Zie ook: http://www.wjgnet.com/1007-9327/5/177.pdf (zelfde problematiek in kader van gastrectomie).
Het is erg in de kerstgedachte om gebruikers af te vallen op hun zoekgedrag. Laat staan de toegevoegde waarde die het heeft.
Tja, ik weet niet of dit indirect (ook) op mijn post slaat. Maar mijn mening is in deze dat mensen alvorens hun vraag te stellen wel even zelf moeten zoeken. Ondanks dat de post ontaard is in een leuke discussie, vind ik persoonlijk de vraagstelling nergens op slaan (zie de vorige post hoe enkel zoeken op `vagotomie` de hele vraag overbodig had gemaakt). En dat is onafhankelijk van of het nu Kerst, Nieuwjaar, Pasen of één van de dagen tussen deze feestdagen in is. En mijn mening is dan ook dat daarop gewezen mag (en door een moderator mogelijk zelfs moet) worden in kader van de regel:
Kijk even rond voordat je een vraag stelt of reageert

Dit forum bevat een krachtige zoekfunctie. Wellicht is het antwoord al beschikbaar. Zo niet, zet dan je vraag in de categorie die het meest van toepassing is. Als je je een keer vergist, zal een moderator je post verplaatsen en een link achterlaten.

Zoek ook eerst elders op het Internet (bijvoorbeeld Google) of daar niet al gemakkelijk het antwoord op een vraag te vinden is. Een vraag stellen is gemakkelijk, antwoord geven is moeilijker. Toon je respect door eerst even zelf te zoeken. Vertel ook altijd waar je al hebt gezocht. Dat scheelt andere bezoekers veel overbodig werk.

Reageer ook pas op een vraag wanneer je de andere reacties hebt gelezen. Wellicht staat je antwoord er al tussen of heeft iemand al uitgelegd waarom wat jij wilde typen niet mogelijk is.
Concluderend: Ik sta nog steeds achter mijn uitspraak. Als je het op dat gebied met mij pertinent oneens bent, mag je dat melden. Maar dan stel ik voor om inhoudelijke correspondentie via pb-tjes te laten verlopen.

Reageer