Optrekkende auto ingehaald

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Optrekkende auto ingehaald

Ik heb een moeilijke opgave waar ik niet uitkom:

Een auto trekt op uit stilstand met a=1,5 m/s^2 constante versnelling!

deze wordt gepasseerd door een bommer met een constante snelheid v=36km/h = 10 m/s

a) Na hoevel seconden heeft de optrekkende auto de brommer ingehaald.

Ik wou hier iets doen met de afstand dus wanneer de afstand groter is dan die van de brommer maar kom er niet echt uit

en b) Hoeveel km/h rijdt de auto op het moment dat de brommer wordt ingehaald. Deze is wel makkelijk als je a) al hebt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optrekkende auto ingehaald

Stel voor beiden de standaardbewegingsvergelijking op:

st = s0 + v0t + ½at²

stel beiden dan aan elkaar gelijk, want als de auto de brommer inhaalt zijn zowel st als t aan elkaar gelijk. Los t op, en vul dan in in één van de vergelijkingen (of, ter controle, in beide)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Optrekkende auto ingehaald

Jan van de Velde schreef:Stel voor beiden de standaardbewegingsvergelijking op:

st = s0 + v0t + ½at²

stel beiden dan aan elkaar gelijk, want als de auto de brommer inhaalt zijn zowel st als t aan elkaar gelijk. Los t op, en vul dan in in één van de vergelijkingen (of, ter controle, in beide)
aha dankuwel deze vergelijking staat niet in ons wiskunde boek maar wel natuurkunde, maar aangezien het wiskunde is, zou je denken dat je deze niet toe mag passen, maar er is geen andere uitweg

gegroet

Berichten: 28

Re: Optrekkende auto ingehaald

Jan van de Velde schreef:Stel voor beiden de standaardbewegingsvergelijking op:

st = s0 + v0t + ½at²

stel beiden dan aan elkaar gelijk, want als de auto de brommer inhaalt zijn zowel st als t aan elkaar gelijk. Los t op, en vul dan in in één van de vergelijkingen (of, ter controle, in beide)
voor de brommer heb ik nu: st=10t

voor de auto heb ik nu: st=0,75t^2

maar hoe moet het nu verder..

Berichten: 28

Re: Optrekkende auto ingehaald

feyenoordisslecht schreef:voor de brommer heb ik nu: st=10t

voor de auto heb ik nu: st=0,75t^2

maar hoe moet het nu verder..
heb m al laat maar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optrekkende auto ingehaald

deze vergelijking staat niet in ons wiskunde boek maar wel natuurkunde,
Tja, je zou hem kunnen gaan afleiden. Als hij niet gewoon als voorkennis wordt verondersteld, moet je begrippen als "versnelling" en "snelheid" wiskundig betekenissen gaan geven, en dat lijkt me zonder natuurkunde een beetje vergezocht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer