[gonio]

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[gonio]

Via -ik meen-Ypsilon een aantal jaren geleden,werd mij uitgelegd hoe je een functie sin2 resp cos2 in een driehoek kon produceren en bij verdere ontwikkeling van mijn begrip daarvan,begreep ik dat (oa)deze functies verkleiningsfactoren opleverden bij het opdelen van een rechthoekige driehoek in steeds kleinere van uit de eerste opdeling door vanuit de 90 graden een loodlijn te trekken op de hypoyhenusa.

Als je de verdere verkleiningen van de oorspr. driehoek naar de basis uitvoerde met de sin-waarde van de tophoek,kreeg je reducties van sinn,dus bij de eerste reductie een waarde van sin2 ( en dat is een stukje van de hypothenusa).

Als je de verdere verkleiningen van de oorspr. driehoek naar de verticaal uitvoerde met de cos-waarde van de tophoek,kreeg je reducties van cosn,dus bij de eerste reductie een waarde van cos2

Mijn vraag is echter waarvoor deze exponentiele functies in de wetenschap worden gebruikt,behalve het creeeren van formules zonder explicatie van het nuttige doel.

Bij de gelijke problematiek zie ik dezelfde verkleiningsfunctie voor bijv sincos of cos2sin,etc,etc.

Graag een uitleg van wiskundig onderlegde personen.

Berichten: 4.502

Re: [gonio]

Mogelijk is er een para-systeem te ontwikkelen voor oppervlakte en inhoudsverhoudingen.

Reageer