Springen naar inhoud

Asymptoten domein/bereik

• Log in om te kunnen reageren

Teehee

Teehee

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2010 - 16:44

Hoii!

Ik ben 16, doe wiskunde 3u (zwak) op een internationale school (vergelijkbaar met VWO) en heb morgen examen.

Ik heb wat problemen met asymptoten berekenen en het verband met Domein en Bereik.

In mijn schrift staat de volgende berekening:

ax + b
______
cx + d

Verticale Asymptoot: x= -d/ c Horizontale Asymptoot: y= a/c

Ook dit werd ons verteld:

Domein= alles behalve Verticale Asymptoot
Bereik= alles behalve Horizontale Asymptoot

Het probleem hiermee is dat mij door iemand buiten school dat heel anders is uitgelegd, namelijk dat als de noemer in een gebroken functie gelijk aan nul is, dat dat dan de Verticale Asymptoot is.

Dan zou de Horizontale asymptoot voorkomen met waarden ver van X ver van 0 de grafiek een horizontale lijn nadert (beetje ingewikkeld uitgelegd, maar zo staat het hier geschreven)

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen of dit klopt?

Alvast bedankt!
xx

Veranderd door Teehee, 19 december 2010 - 16:46

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 19 december 2010 - 16:49

Klopt allemaal hoor. Voor grote x wordt natuurlijk dat tweede getal verwaarloosbaar klein, en hou je ax/cx over dus a/c. Deze waarde wordt echter nooit bereikt, alleen benaderd, en maakt dus geen deel uit van het bereik.

Teehee

Teehee

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2010 - 16:54

Klopt allemaal hoor. Voor grote x wordt natuurlijk dat tweede getal verwaarloosbaar klein, en hou je ax/cx over dus a/c. Deze waarde wordt echter nooit bereikt, alleen benaderd, en maakt dus geen deel uit van het bereik.

Ok! Dankjewel!

x

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures