Springen naar inhoud

Waar biologie studeren?

• Log in om te kunnen reageren

ShiningLight

ShiningLight

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2010 - 21:11

Ik wil Biologie gaan studeren, maar ik weet niet echt waar. Ik heb in de 4e klas de Universiteit van Leiden bezocht en daar een open dag van Biologie gevolgd. Vorig jaar heb ik een algemene open dag in Wageningen bezocht en heb ik ook meegelopen met een student van Biologie. Op dit moment zit ik het meest te denken aan Leiden. De reistijden zijn voor mij dan beter (ik wil het eerste jaar nog niet op kamers) en in Leiden zijn denk ik meer culturele activiteiten. Maar op kiesjestudie.nl staat Biologie aan de Universiteit Leiden zowat onderaan en in de Keuzegids wordt het ook niet echt geprezen...
Ik heb gehoord dat Biologie in Nijmegen erg medisch getint is en minder diep ingaat op de andere richtingen van de biologie, dit is voor mij minder aantrekkelijk. Groningen is voor mij sowieso geen optie. Verder heb ik gehoord dat in Utrecht massacolleges zijn en dat je meer een nummer bent, want ook niet aantrekkelijk voor mij is...iemand meende ook dat er nu erg veel bezuinigingen zijn op de opleiding bio in Utrecht, dat geldt ook voor Leiden. Klopt dit en wat zijn daarvan de gevolgen? En Amsterdam lijkt mij geen leuke stad... ;)

Al met al hoop ik dat er hier mensen zijn die wat meer duidelijkheid kunnen geven over de studie Biologie in de verschillende steden, de plus- en minpunten? Ik ben overigens nog wel van plan dit jaar een dag mee te lopen in Leiden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Muggetje

Muggetje

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 23:05

Hoi, ik ga ook Biologie studeren. Dit wil ik gaan doen in Wageningen.
Ik ben bij heel veel van die open dagen geweest en Wageningen vond ik toch het leukste. Ik heb daar ook een dagje meegelopen met een student =).
Het is wel een heel moeilijke keuze... Ik zal wel even snel een paar - en + puntjes op een rijtje zetten.

• Groningen: je zei dat het voor jou niet echt een optie is. Groningen is wel mooi, maar waar je les krijgt ligt ver van het gezellige centrum. Een voordeel is wel dat ze een super nieuw lesgebouw hebben voor bio. Groningen is ook de enige stad waar je mariene biologie kan studeren. Dus als je dat zou willen moet je daar heen gaan. Verder is het een stad waar je mensen tegen komt die van alles studeren, van geschiedenis en economie tot scheikunde en natuurkunde.

• Nijmegen: is wat je zei inderdaad erg medisch getint. Ik kreeg er erg het idee dat ze niet zo veel aandacht besteden aan 'gewone biologie'. Bij de open dag waren er ook bijna alleen maar studenten die medische biologie deden om wat te vertellen. Ik kreeg ook het idee dat er vooral veel mensen biologie gaan doen in Nijmeghen omdat ze zijn uitgeloot voor geneeskunde. Dat is voor mij echt een reden er niet heen te gaan. Dan zit je met mensen die als het gaat om gewone biologie (dingen over ecosystemen/planten/dieren) helemaal niet gemotiveerd zijn =(.

• Amsterdam (uva): mij trekt de stad ook helemaal niet. De studie lijkt me daarentegen aan de uva echt heel erg leuk. Is ook voor dit jaar het beste uit de bus gekomen (samen met Wageningen). Helaas is de omgeving van het lesgebouw 1 grote bouwput... Het is in het Science Park, waar nu heel veel wordt bijgebouwd. Dat ligt nog behoorlijk ver ook van het centrum. En het is in Amsterdam natuurlijk vrij moeilijk om een kamer te vinden als je dat wilt.

• Utrecht: het is er allemaal heel oud. Het trok me totaal niet. Het centrum is op zich wel heel gezellig.

• Wageningen: is gewoon heel gezellig. Het is er lekker klein, niet al te groot. Je bent er zoals bij de grotere universiteiten geen nummer. De omgeving is lekker. Om Wageningen ligt veel natuur. De richtingen die je in Wageningen kunt kiezen zijn allemaal leuk. De mensen die er heen gaan zijn in het algemeen lekker gemotiveerd. De campus is mooi. (Ik voelde me er meteen thuis.) Er is relatief gemakkelijk aan een kamer te komen. Wageningen is niet zo duur in vergelijking met andere universiteiten... en zo heb ik nog wel meer + puntjes =P.

Helaas ben ik niet in Leiden geweest. Ik wilde er wel heen. Maar ik voel me zo thuis bij Wageningen dat ik denk dat Leiden dat niet gaat overtreffen =). Wat die bezuinigingen inhouden weet ik niet..

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2011 - 14:43

Wat was er dan precies allemaal zou oud aan Utrecht? Je zou het over het Androclus, Went en Kruyt gebouw kunnen hebben. Het Androclus is aan de binnenkant een aantal jaren geleden opgeknapt maar zal in navolging tot de rest waarschijnlijk ook tegen de vlakte gaan. De mensen uit het Went gebouw (biologie en farmacie) en ook de mensen uit het kruyt gebouw (scheikunde) zijn op het moment aan het verhuizen naar het spik splinter nieuwe gebouw van de beta faculteit (David de wied gebouw). Kijk hier voor wat kiekjes.

Daarnaast zijn er in recente jaren een aantal andere kleinere nieuwbouw projecten gerealiseerd en staat er nog een aantal nieuwe gebouwen op de agenda.
"Meep meep meep." Beaker

ShiningLight

ShiningLight

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 17:15

Bedankt voor jullie reactie :P
Ik heb inmiddels een meeloopdag in Leiden gevolgd...en ik ben er achter gekomen dat Leiden het niet wordt...
Dus ik ga toch nog 1 keer meelopen in Wageningen ;) xD

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures