Springen naar inhoud

Oscillerende schijf

• Log in om te kunnen reageren

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2010 - 17:31

Ik kan niet echt aan deze oefening uit:

Een schijf (massa 1kg, diameter 20cm) kan oscilleren met een periode van 10sec, bepaal:
a) het krachtmoment dat nodig is om de schijf over 30° te draaien en in positie te houden. (antwoord 1,03 * 10^-3 N*m)
b) een uitdrukking van de hoek als functie van de tijs als men de schijf loslaat (vanuit rust en beginhoek=30°) (antwoord: 0,52cos(0,63t))
c) de rotatiesnelheid op het ogenblik dat de schijf door het evenwichtspunt gaat. (0,33rad/s)

Ik heb gewoon geen idee hoe ik hieraan moet beginnen..
Welke kracht moet ik nemen om het krachtmoment te berekenen?
Hoe kan ik dat omzetten naar een uitdrukking van de hoek in functie van de tijd?

Alvast bedankt,
Melodie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 december 2010 - 19:52

dit gaat over een schijf waar niet ver van het middelpunt een as doorsteekt, loodrecht op het platte vlak van die schijf?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

• Gast

Geplaatst op 20 december 2010 - 20:23

Ja dat vermoed ik ook. Alleen kom ik dan bij antwoord a op 0,004 Nm ipv het gegeven antwoord.

Vraag b en c zijn veel gemakkelijker, die moet je gewoon kunnen.
De algemene formule voor een sinusoide die begint bij zijn uiterste stand, en met periode T, is
LaTeX
en daaruit kun je b en c makkelijk afleiden.

Veranderd door bessie, 20 december 2010 - 20:24

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures