Kolf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Kolf

hoi ik ben de laatste tijd bezig met het stoken van ethanol nu krijg ik de laatste tijd hulp van school :shock: (heb een mooie glazen distiller kolf en alle andere spullen gekregen). maar nu heb ik ook de kolf die ik dus moet verhitten dit ding heeft een ronde onderkant moet ik nu iets van een driepoot fixe om dat ding boven het gasfornuis te zetten of kan ik hem met kurken bodempje op me elektrische plaatje zitten ik heb in principe maar 80c nodig dus ben niet bang dat ie in de fik gaat maar hij kan natuurlijk gaan oxideren ofzo :S:S

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kolf

Kurk zal waarschijnlijk niet gaan verbranden (verbranden is oxideren) bij 80 graden celcius.

Als ik jou was zou ik een ring van kurk gebruiken. Hier kan je dan je kolf (rondbodemkolf neem ik aan) heel makkelijk in zetten,
"Meep meep meep." Beaker

Re: Kolf

:shock: ;) ik heb niet zoveel praktijk ervaring sk dus heb ik het volgende gedaan lijkt mij het slimst. ik heb die ring van kurk met de kolf in een pan gedaan deze gevuld met water tot waar de beginvloeistof erin zit (drijfen te voorkomen en deze vervolgens op de plaat gezet. de plaat heeft namelijk alleen een aan en uit knop en die word bijv 200c terwijl ie de vloeistof dan nog moet verwarmen nu met het water kan ik precieser de temp gebruiuken en vliegt het niet in de fik ben alleen bang dat die ring van kurk eraan gaat in dat water :s wat denken jullie ?

Berichten: 2.746

Re: Kolf

je kan een statief gebruiken en je kolf in een warmwaterbad houden of onder een bunsenbrander, dan heb je dat kurk niet nodig, als je geen statief hebt moet je het maar school vragen, als ze dat glaswerk geven moet dat ook lukken. het rendement is veel lager in een waterbad dan met een directe vlam

vorig jaar heb ik ook eens glaswerk van school mogen lenen, en uit noodzaak heb ik ook een warmwaterbad gebruikt, ik had toch wel enkele druppels alcohol. nu ik zelf materiaal heb ook koper, met brander kan ik iets grootschaliger werken :shock:

Berichten: 26

Re: Kolf

nou is gister wel gelukt met in het warm waterbad ik ben alleen opgehouden toen me vloeistof troebel begon te worden :S:S. is dit een normaale reactie ik heb het natuurlijk wel lang verhit maar ik kan nix bedenken hoe mijn eerste distilaat van witte wijn wat glashelder was nu opeens dof geworden is

alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Kolf

werd je gedistileerde troebel of je te distileren? als het het tweede is moet je je volgens mij geen zorgen maken, je zult wel niets meedistileren, en je bent heus niet de eerste die wijn distileert.

Reageer