Examenregeling

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 300

Examenregeling

Ik vroeg mij af of er in Nederland een regeling is die bepaald hoeveel tijd er tussen twee examens/tentaams moet zitten ( voor een universitair opleiding).

Dit omdat ik dacht dat dit in belgie wel zo was namelijk minstens 24 uur

Berichten: 771

Re: Examenregeling

In belgie is die regeling er niet voor zover ik weet

Ik heb eens gelezen in het examenreglement dat wordt aangeraden om minstens 1 dag tussen 2 examens te laten, tenzij het 2 examens van hetzelfde vak zijn. In de praktijk wordt dat geprobeerd maar is het ook niet altijd mogelijk

Ik ken verschillende mensen die 2 examens op 1 dag hebben gehad(al dan niet van een verschillend vak), dus het mag zeker wel

Berichten: 300

Re: Examenregeling

Tommeke14 schreef:In belgie is die regeling er niet voor zover ik weet

Ik heb eens gelezen in het examenreglement dat wordt aangeraden om minstens 1 dag tussen 2 examens te laten, tenzij het 2 examens van hetzelfde vak zijn. In de praktijk wordt dat geprobeerd maar is het ook niet altijd mogelijk

Ik ken verschillende mensen die 2 examens op 1 dag hebben gehad(al dan niet van een verschillend vak), dus het mag zeker wel
inderdaad je hebt gelijk het zijn interne regels vond het volgende voor gent
Hoeveel tijd moet er zijn tussen 2 examens?

In het onderwijs- en examenreglement wordt nergens expliciet vastgelegd hoeveel tijd er tussen 2 examens moet zijn. Er wordt enkel gesproken over een billijke spreiding (art. 55 OER).

Bij het opstellen van de examenkalender wordt in de mate van het mogelijke (beschikbaarheid lokalen, lesgevers) gestreefd naar een maximale spreiding van de examens. De faculteitsraad heeft bovendien intern volgende regel vastgelegd (20 mei 2009, als wijziging van de beslissingen van de Verenigde examencommissies van 10 december 2003 en 21 februari 2007):

1e examenperiode

opleidingsonderdelen die behoren tot hetzelfde deel van het modeltraject (studiejaar): tussen de aanvang van 2 examens moet minstens 24 uur tijd zijn;

opleidingsonderdelen die NIET behoren tot hetzelfde deel van het modeltraject (studiejaar): tussen de aanvang van 2 examens moet minstens 12 uur tijd zijn. Dit is vaak het geval bij studenten met een GIT.

2e examenperiode: tussen de aanvang van 2 examens moet minstens 12 uur tijd zijn.
bron: gent

Reageer