Springen naar inhoud

Vraag met betrekking tot profielwerktstuk

• Log in om te kunnen reageren

Superveloce

Superveloce

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2010 - 13:50

Hallo,

Ik zit nu in het laatste jaar van het VWO en ben bezig met een profielwerktstuk. In dit onderzoek ben ik en een mede leerling bezig met een onderzoek naar het effect van schoonmaakmiddelen op hemoglobine.
Dit onderzoek doen we met behulp van Luminol. Dit is een middel wat dmv luminescentie bloed aan kan tonen. We zijn nu klaar met alle onderzoekjes en proberen de verkregen resultaten te beredeneren.

Nu hebben wij ontdekt dat als je zoutzuur aan bloed toevoegt de luminol het bloed niet meer kan aantonen. Het bloed reageerde met het zoutzuur tot een grijs/zwarte neerslag/prut. Deze prut ontstond ook wanneer we pure alcohol toevoegde aan het bloed. Gek genoeg was de prut door alcohol wel aantoonbaar voor luminol, terwijl voor het oog dezelfde reactie plaatsvond.

Hebben jullie enig idee wat er gebeurd als je alcohol toevoegd aan bloed en wat er gebeurd als je zoutzuur toevoegd aan bloed. Wijzelf zaten te denken in de richting van een denaturalisatie van de heem-groep. Maar we kunnen dan niet verklaren waarom het ene wel aantoonbaar is en de ander niet.

Alvast bedankt

SV

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2010 - 14:31

Er kan inderdaad heel goed denaturatie plaatsvinden. Wat ik kan verzinnen (maar dat is niets meer dan een werkhypothese) is de volgende redenering:

- luminol werkt doordat het geoxideerd wordt door O2;
- In normaal bloed zit O2 gebonden aan het ijzerion in de heemgroep;
- Door reactie met een HCl-oplossing verdrijf je het O2 en wordt het vervangen door Cl-
- In een reactie met ethanol gebeurt dat niet; ethanol bindt namelijk minder sterk aan het ijzerion dan een Cl- ion.

Allerlei eiwitten en zouten in het bloed zullen neerslaan door de toevoeging van ethanol, maar neerslag of niet, de heemgroep bevat nog steeds O2, en kan dus nog steeds met luminol reageren.

Het is overigens denaturatie, niet denaturalisatie :-)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Superveloce

Superveloce

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2011 - 12:24

Bedankt, dit zou mogelijk zijn. Maar als de Cl- dan bindt met de Fe3+, wat is dat dan voor een binding?

Wij zaten eventueel ook te denken aan het afbreken van de waterstofbruggen in een eiwit door het zuur.
De waterstofbruggen die de secundaire en tertiare structuur van eiwitten veroorzaakt wordt tegen gegaan door het zuur. Dit is theoretisch mogelijk, maar of het echt gebeurd is een tweede.
Bij de alcohol zou de OH groep zich kunnen binden aan de NH groep van het eiwit waardoor de tertiare en secundaire structuur niet meer gemaakt zou kunnen worden. Dit zou eventueel de vreemde bruin zwarte prut verklaren die we bij beide kregen.
Wat ik dan weer niet snap is waarom we dezelfde reactie niet kregen na het toevoegen van een sterke base.

Tot nu toe dus alleen maar speculaties van mogelijke reacties, maar een concreet antwoord lijkt me zeer ingewikkeld.
Ondertussen heb ik geprobeerd contact te leggen met Universiteiten over de hele wereld en ze mijn vraag voorgelegd. Helaas laten zij niet veel van zich horen.

We gaan vrolijk verder met het zoeken naar antwoorden ook al hebben we nog officieel twee weken:S

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures