Dna informatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Dna informatie

Waar is de informatie te vinden waarmee DNA tot bijvoorbeeld een dubbele helix gevormd wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna informatie

Ik snap je vraag niet. Wil je weten hoe/waarom dsDNA in de dubbele helix voorkomt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Dna informatie

Het gaat me om de informatie over het DNA zelf. DNA is een soort blauwdruk voor ons lichaam, maar hoe zit het met de blauwdruk van het dna zelf?

Berichten: 269

Re: Dna informatie

Je bedoelt de opbouw van DNA? ribose, adinine, cytocine, guanine, thymine, ... ?

Dus hoe de H-bruggen tussen deze stoffen worden gevormd om aan de helixstructuur van DNA te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna informatie

Er is geen informatie 'over het DNA zelf'. Er zijn enzymen die stof A omzetten tot stof B en een volgend enzym hangt er weer een groepje aan. Dan zet een ander enzym er nog een groepje aan, een ander enzym haalt er een keten af en voila, daar heb je een base.

(dit is wel heel erg simpel maar is wel waar het op neerkomt)

Het is als vragen waarom zuurstof aan hemoglobine bindt. Het voldoet aan bepaalde eisen en daarom binden die twee als ze elkaar tegen komen. Om dezelfde reden kunnen stofje X en enzym Z aan elkaar binden en kan er een omzetting plaatsvinden. Lang-verhaal-kort: dat doet het gewoon.

Wat ruimtelijke organisatie betreft (dubbele helix): stoffen komen vaak voor in hun meest stabiele vorm. Als een ligand aan een receptor bindt, veranderd deze ook van vorm. Dat gaat over aantrekken en afstoten van elektrisch geladen groepen, hydrofobe/hydrofiele interacties, etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Dna informatie

Mrtn, bedankt, je hebt me een heel stuk verder geholpen.

Reageer