Draaistroommotor van richting laten veranderen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Draaistroommotor van richting laten veranderen

Goedendag,

Ik heb een Draaistroommotor ( 3 fasen motor) ter beschikking,

Nu is mijn vraag hoe kan ik deze motor van richting laten veranderen.

1 mogelijkheid is natuurlijk de draden verwisselen, zijn er nog meer mogelijkheden?

mvg

Paul

Berichten: 9

Re: Draaistroommotor van richting laten veranderen

Dat is ook precies wat er gebeurd met een poolomschakelaar. Je verwisselt fase 1 en fase 3 met elkaar en de motor draait de andere kant op. Let er wel op dat je geen sluiting maakt tussen fase 1 en fase 3! Ik zou een schema kunnen maken voor je mocht je hier interesse voor hebben.

Mvg,

Kai

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Draaistroommotor van richting laten veranderen

1 mogelijkheid is natuurlijk de draden verwisselen, zijn er nog meer mogelijkheden?
Laten herwikkelen...

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Draaistroommotor van richting laten veranderen

Elektro-Kai schreef:Dat is ook precies wat er gebeurd met een poolomschakelaar. Je verwisselt fase 1 en fase 3 met elkaar en de motor draait de andere kant op. Let er wel op dat je geen sluiting maakt tussen fase 1 en fase 3! Ik zou een schema kunnen maken voor je mocht je hier interesse voor hebben.

Mvg,

Kai
Ter informatie: het maakt niet uit welke fase je omdraait (1 & 2, 1 & 3 of 2 & 3), de motor gaat altijd de andere kant op draaien.

Ik zou niet weten waarom er een andere methode nodig zou zijn. Twee van de drie fasen omdraaien is de meest eenvoudige manier, zeer efficient en trefzeker.
Laten herwikkelen...
Of 180 graden omdraaien op z'n sokkel ... ;)

Berichten: 9

Re: Draaistroommotor van richting laten veranderen

Ter informatie: het maakt niet uit welke fase je omdraait (1 & 2, 1 & 3 of 2 & 3), de motor gaat altijd de andere kant op draaien.
Daar heb je gelijk in. Ik gaf hier een voorbeeld van een situatie waarbij je een schakelaar hebt waarbij de motor zowel rechts- als links om kan draaien door middel van een pool omschakelaar. Hierbij verwissel je meestal fase 1 en fase 3, maar dat werkt inderdaad net zo goed als je fase 1 en fase 2 verwisseld of fase 2 en fase 3.
Of 180 graden omdraaien op z'n sokkel ... ;)
Da's ook een idee natuurlijk :)

Reageer