Hematogene maligniteiten: stamceldefect?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 296

Hematogene maligniteiten: stamceldefect?

Hallo,

Bij leukemie is sprake van een stamceldefect, waardoor ongebreidelde proliferatie en een differentiatieblok optreedt, wat het sterk verhoogde aantal onrijpe cellen verklaart. Bij multipel myeloom en lymfomen krijg ik echter niet gevonden of hier sprake is van een stamceldefect. Ik krijg, bij multipel myeloom bijvoorbeeld, wel eens het idee dat het de plasmacellen zelf zijn die gemuteerd raken en delen. Ik dacht echter dat een uitgedifferentieerde cel, als bijv. een plasmacel, het vermogen tot deling verliest of wordt dit vermogen geheractiveerd door de maligne transformatie? Tegelijkertijd is de monoklonaliteit van de M-proteïnen wel een argument voor plasmaceldeling.

Iemand suggesties?

Berichten: 1.116

Re: Hematogene maligniteiten: stamceldefect?

Multipel myeloom, ofwel ziekte van Kahler (meer klinische term) wordt inderdaad gekarakteriseerd door een sterk verhoogde fractie van M-proteïnen. Het is een maligniteit van specifiek de plasmacellen (ofwel, specifieke vorm van B-lymfocyten). Het lijkt me inderdaad een maligniteit van de plasmacellen zelf en niet van de stamcellen.

Voor de verschillende geïdentificeerde afwijkingen, zie: http://www.cmwp.nl/~uploads/news//file/MM27nov2010.pdf.

Berichten: 296

Re: Hematogene maligniteiten: stamceldefect?

Bedankt voor de reactie! Misschien kan iemand anders nog wat meer licht op de zaak werpen?

De crux van het probleem is het volgende: bij multipel myeloom is een enorme productie van een specifiek immunoglobuline (of delen ervan). Dat houdt dus een MONOklonale proliferatie in van plasmacellen. De VDJ-recombinatie vindt plaats tijdens de differentiatie van progenitorcel tot B-cel en dus kan enkel van een monoklonale proliferatie sprake zijn, als die proliferatie na de VDJ-recombinatie optreedt. Zou dat immers niet het geval zijn en proliferatie optreden in voorlopercellen waar nog geen VDJ-recombinatie opgetreden is, dan zou een enorme immunoglobulineproductie wel mogelijk zijn, maar dan zouden die (VDJ-recombinatie is een kansproces) nooit allemaal exact hetzelfde zijn (lees: niet monoklonaal). Dit argument pleit voor proliferatie van de plasmacel zelf (post-recombinatie).

Tegelijkertijd heb ik me laten vertellen dat uitgedifferentieerde cellen, zoals plasmacellen, het vermogen tot deling verliezen en enkel in aantal toenemen doordat een progenitorcel/stamcel deelt en vervolgens de hieruit geproduceerde cel verder uitrijpt tot plasmacel. Dit pleit - vreemd genoeg - weer voor het zoeken van de fout op het niveau van een vroeger stadium in de hematopoëse.

Iemand die deze tegenstrijdigheid kan ontmantelen?

Berichten: 296

Re: Hematogene maligniteiten: stamceldefect?

Niemand? ;)

Reageer