Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Hoe groot denkt men momenteel dat extra dimensies kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Volgens mij is de huidige bovengrens ruwweg een micrometer.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Ik had laatst iets gelezen over extra dimensies die 4 tot zelfs 100 meter groot kunnen zijn en vroeg me af of dit klopte. Het stond op een betrouwbare bron(dacht ik), maar ik ben de URL helaas kwijtgeraakt.

En hoe moet ik me die kleinere dimensies voorstellen. Staan die dimensies met elkaar in verbinding en vormen ze een geheel? Of zijn ze echt volledig afgesloten van elkaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

p schreef:Ik had laatst iets gelezen over extra dimensies die 4 tot zelfs 100 meter groot kunnen zijn en vroeg me af of dit klopte. Het stond op een betrouwbare bron(dacht ik), maar ik ben de URL helaas kwijtgeraakt.

En hoe moet ik me die kleinere dimensies voorstellen. Staan die dimensies met elkaar in verbinding en vormen ze een geheel? Of zijn ze echt volledig afgesloten van elkaar?
ik heb hier een keer een artikel over geschreven, te vinden op:

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.d...upportId=637831
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Leuk artikeltje!

Ik kende het Eöt-Wash experiment (vaag), en kennelijk is het antwoord dus <150 um. Iets meer dan mijn um, maar toch redelijk in de buurt... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Dank dank :shock:

heb er ooit een literatuurscriptie over geschreven (gravitatiemetingen op kleine afstanden) en zodoende kwamen we dit project ook tegen.

Heb er toen ook maar een artikel voor de Focus (populair wetenschappelijke periodiek van S.V. Arago (Technische Natuurkunde)) voor geschreven, en da's dezelfde die ook op natuurkunde.nl staat ;)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Ik heb gehoord dat ze een biljoende van een atoom staal zijn.

en 150 micrometer dat kunnen we dat toch best waarnemen?

dat is 150*10^-6 meter (of haal ik het nu door de war met iets)

is staat die u voor nano?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Dat van die extra dimensies van 4 tot 100 meter groot is dus onzin?

Er stond overigens in dat artikel ook nog iets over waarom we die niet kunnen zien. Dit was omdat ze ergens in het melkwegstelsel of elders in het universum waren. En als ik me niet vergis werd dark matter er ook nog in genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Dat van die extra dimensies van 4 tot 100 meter groot is dus onzin?
Als ze zo grot zouden zijn zouden we ze zien, en zouder we er zelfs op kunnen lopen. de opgerolde(extra) demensies verschillen niet zo heel veel, van onze ruimtedemensies ,alleen zijn ze opgelrold.

Als wij heel klein zouden krimpen dan zouden we ze gewoon kunnen zien.

Dit stukje kan ook verkeerd zijn, misschien kan iemand het bevestigen , maar volgens mij zit het echt zo

daarbuiten geld dit voor de 6 extra demensies en niet voor de elfde, ik heb geen idee hoe het met deze zit. en dan is er nog een demsie van tijd.

en die kunnen we ook geen lengte geven

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

p schreef:Dat van die extra dimensies van 4 tot 100 meter groot is dus onzin?
Als ze zo grot zouden zijn zouden we ze zien, en zouder we er zelfs op kunnen lopen. de opgerolde(extra) demensies verschillen niet zo heel veel, van onze ruimtedemensies ,alleen zijn ze opgelrold.

Als wij heel klein zouden krimpen dan zouden we ze gewoon kunnen zien.

Dit stukje kan ook verkeerd zijn, misschien kan iemand het bevestigen , maar volgens mij zit het echt zo
Klopt, dit is een onderdeel van de 'stringtheorie'. Hierin wordt gesproken over extra dimensies die opgerold zijn, en we ze daardoor niet kunnen waarnemen.
daarbuiten geld dit voor de 6 extra demensies en niet voor de elfde, ik heb geen idee hoe het met deze zit. en dan is er nog een demsie van tijd.

en die kunnen we ook geen lengte geven
Hoe bedoel je dat we tijd geen lengte kunnen geven? Tuurlijk kan dat wel (seconde, minuut, uur etc).
Writing my life in the book of space and time

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Tijd is geen lengte geven in de vorm van afstand. Er werd dus gedoeld op afstand. Tijd heeft niet een lengte in dezelfde definitie van het woord. Tijd is wel op te delen in minuten seconden uren etc. Hier kan je niet op lopen, hoe je het ook probeerd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Uit de speciale en algemene relativiteitstheorie zou je kunnen opmaken dat tijd in dezelfde eenheden gemeten kan worden als ruimte, met de lichtsnelheid als conversiefactor. Tijd kan dus in zekere zin in ook in meters uitgedrukt worden, en ruimte ook in seconden. De twee zijn dan ook deels uitwisselbaar, zoals duidelijk wordt met een Lorentztransformatie in een ruimte-tijddiagram.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Hoe groot kunnen extra dimensies zijn?

Inderdaad. Zoals Elmo al zei: maximaal ongeveer een micrometer. Groter zijn de extra dimensies uit deze zogenaamde "brane-world"-scenarios in ieder geval niet.

Anders hadden we een afwijking in de zwaartekrachtswet van Newton waargenomen.

Als je geen idee hebt waar dit allemaal over gaat kun je de eerste paar paginas bekijken van

"Constraints on Large Extra Dimensions"

(En als je wel een idee hebt van waar het over gaat kun je de rest van het artikeltje bekijken!)

Reageer