Springen naar inhoud

Berekenen van de lengte van een vector-component

• Log in om te kunnen reageren

mindfall

mindfall

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2010 - 17:38

Ik ben een middelbare scholier die in zijn vrije tijd wat programmeert. Ik ben nu bezig met wat werken met botsingen van ballen en kwam daarbij op het volgende wiskundig probleem:

Ik heb een vector AB die gedefinieerd is door 2 punten (A1, A2) en (B1, B2). Dit is gewoon in een normaal Cartesisch co÷rdinatenstelsel. Nu is er een derde punt (C1, C2). Ik wil de lengte weten van het component van de vecter AB in de lijn AC.

Meetkundig dit tekenen is niet moeilijk, maar ik wil het in formule vorm doen en dat bleek toch net wat lastiger. Ik ben niet heel ervaren met vectoren rekenen en mijn vraag is dus of iemand mij op weg kan helpen met dit probleem?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 23 december 2010 - 17:53

wet.GIF
Zo?

mindfall

mindfall

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2010 - 18:12

Na lang nadenken, ja dat plaatje klopt. Mijn vraag is dus gegeven A, B en C, wat is de lengte van A tot het vraagteken.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2010 - 18:31

Stel D(D1,D2) is de projectie van B op AC. Maak nu gebruik van AD = kAC.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

• Gast

Geplaatst op 24 december 2010 - 07:59

Of stel de vectoren ab en ac op als (b1-a1,b2-a2) resp. (c1-a1,c2-a2). Het inproduct tussen die twee is dan

ab.bc=(b1-a1)(c1-a1)+(b2-a2)(c2-a2)

Hieruit kun je de cosinus van de hoek berekenen als ab.bc/|ab||bc|.
De gezochte lengte is |ab|.cos(a)=ab.bc/|bc|.

LaTeX

Fernand

Fernand

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker