Springen naar inhoud

Transversale doppler effect, waarom?

• Log in om te kunnen reageren

Frank79

Frank79

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2010 - 10:37

Hallo,

Volgens de formule van het transversale doppler effect wordt de waargenomen frequentie: f = (1 - V^2/c^2)^0.5 * f0.

Ik begrijp echter niet dat wanneer een waarnemer onder een hoek van 90 graden naar een bewegend voorwerp kijkt een andere frequentie gaat waarnemen. Er is toch geen beweging in de richting van de waarnemer, waarom dan wel een verandering in frequentie voor de waarnemer?

Bij voorbaat dank,
Frank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2010 - 14:07

Kun je een schetsje van de situatie geven? Ik ben namelijk van mening dat er wel een beweging in de richting van de waarnemer is.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2010 - 14:32

Ik begrijp echter niet dat wanneer een waarnemer onder een hoek van 90 graden naar een bewegend voorwerp kijkt een andere frequentie gaat waarnemen. Er is toch geen beweging in de richting van de waarnemer, waarom dan wel een verandering in frequentie voor de waarnemer?

Gewoon tijdsdilatatie. De bron zendt de golf uit met een frequentie fB, volgens zijn eigen klok. Het tijdsinterval tussen twee golftoppen is TB=1/fB. Volgens de klok van de waarnemer is dat tijdsinterval TWTB. Dus fW = fB

KŁndig demonstreerde het -zonder beweging van de bron in de richting van de waarnemer- in een rotor (zie 1):

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures