zonsverduistering

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 11

zonsverduistering

hey mensen,

ik heb een vraag. Hoe komt het dat je een soort zware onweerswolk ;) vanuit het westen op ziet komen bij de nacht van een totale zonsverduisterin :shock: want de maan gaat toch van oost naar west?! ;) komt dat dan door de draaiing van de aarde? ik zou eerder denken dat er een grote schaduw vanuit het oosten op zou komen zetten.

ik hoop dat iemand het weet want ik word gek dat ik het niet snap.

alvast bedankt

"Om een probleem op te lossen moet je anders denken , dan voor het bedenken van een probleem" Albert Einstein

Berichten: 226

Re: zonsverduistering

Vanuit ons gezichtspunt gaat de maan iets langzamer van oost naar west, dan de zon. De zon haalt de maan dus achterlangs in. Daarom werpt de maan een schaduw, die in tegengestelde richting beweegt. De beweging van de aarde is, hierbij vergeleken, te verwaarlozen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: zonsverduistering

De Maan draait in dezelfde richting om de Aarde als de Aarde om zijn as draait, zeg maar 'naar het oosten toe'. Omdat de Maan in een 'maand' een rondje beschrijft en de Aarde in een dag ronddraait, lijkt het vanaf hier alsof de maan de andere kant op beweegt: je haalt de Maan als het ware vaak in tijdens zijn rondje als je met de Aarde meedraait.

De Maan draait dan wel in iets van 27 dagen om de Aarde, maar de snelheid waarmee hij zich beweegt ten opzichte van de stilstaande Aarde is veel groter dan de snelheid die je hebt t.g.v. de aardrotatie als je op Aarde staat. Als je dat combineert met deze animaties:

http://www.dekoepel.nl/zenit/eclipsweb/schaduw.gif

http://csep10.phys.utk.edu/astr161/lect/ti...lipse_anim.html

kun je zien waarom de schaduwkegel van de Maan uit het westen aan komt zetten.

Berichten: 11

Re: zonsverduistering

bedankt mensen, alleen heeft de beweging van de aarde nou wel invloed op deze schaduw of totaal niet?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: zonsverduistering

De beweging (hier dus rotatie) van de Aarde heeft wel invloed, maar relatief weinig. Als de aarde niet zou roteren, zou de schaduw van de maan sneller van west naar oost bewegen ten opzichte van een waarnemer op het aardoppervlak. Maar omdat die waarnemer dus naar het oosten draait, met de aarde mee, haalt de maanschaduw hem langzamer in, als het ware.

Berichten: 106

Re: zonsverduistering

Heb ik het goed dat er dit jaar in oktober een zonsverduistering komt, die volledig is in Spanje??? Ik meende dat ik zoiets hier had gelezen in juni/juli...
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: zonsverduistering

Heb ik het goed dat er dit jaar in oktober een zonsverduistering komt, die volledig is in Spanje???
Wellicht bedoel je deze:
Op 3 oktober 2005 kan je in heel Europa, bijna heel Afrika en delen van Azië een zonsverduistering meemaken. In België zal deze eclips zichtbaar zijn als een gedeeltelijke zonsverduistering, terwijl in een gedeelte van Spanje en delen van Algerije, Tunesië, Libië, Soedan en Kenia deze zonsverduistering zichtbaar zijn als een ringvormige zonsverduistering.
(bron)

Let wel, ringvormig betekent nét niet volledig.
De strook waarin de ringvormige zonsverduistering zichtbaar is vangt aan bij zonsopkomst in de Atlantische Oceaan, om 9h35 Belgische tijd. Met duizenden kilometers per uur verplaatst het gebied waar de verduistering ringvormig is zich richting Spanje, waar het om 10h57 Madrid bereikt. De ringvormige eclips duurt in Madrid 4 minuten en 11 seconden, waarbij 90% van het zonne-oppervlak door de maan verduisterd wordt. Anderhalf uur later duurt de eclips het langst. In Soedan, ten zuidwesten van Al Obeid, duurt het verschijnsel 4 minuten en 32 seconden. Om 14h22 eindigt de ringvormige eclips in de Indische Oceaan.
Hier de "route" van de zonsverduistering:

Afbeelding

(bron)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 106

Re: zonsverduistering

Vandaar dat je er weinig over hoort in de populaire media :wink: In tegenstelling tot de afgelopen eclips (van 1998 geloof ik), toen je massal eclipsbrillen kon kopen. Kun je trouwens een eclipsbril van toen nu nog steeds gebruiken (dus of de zonlichtfilter nog ok is)?

Maar hopen dat het onbewolkt zou zijn!
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: zonsverduistering

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Een volledige zonsverduistering is natuurlijk veel "spectaculairder" en zal daarom wat sneller in de berichtgeving van de media worden opgenomen.

Wat betreft je vraag over de eclipsbrillen: ik zie niet zo snel in waarom je een dergelijke bril geen tweede keer zou kunnen gebruiken. Mits hij netjes is opgeborgen geweest, en derhalve niet beschadigd, lijkt mij de functie ervan niet afgenomen te kunnen zijn.

Voor alle zekerheid zou je het je plaatselijke sterrenwacht kunnen vragen/mailen. (in jouw geval lijkt met Sonnenborgh (van stichting de Koepel, in Utrecht) de aangewezen sterrenwacht.) Ik weet zo snel geen sterrenwacht in Almere..

Overigens heeft deze sterrenwacht voor € 2,50 een (nieuwe) eclipsbril in haar leveringsprogramma.

(klik)

Lijkt me geen slechte deal 8)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 106

Re: zonsverduistering

Mijn eclipsebril heeft gewerkt, want ik kan nog steeds zien :wink:

Ik kwam iets interessants tegen op Urania.be - een eclipsereis in maart 2006 naar Turkije, waar op 29 maart 2006 een totale zonsverduistering optreedt. Wel gaaf, want je ziet verder ook interessante dingen in Turkijke. Daarnaast heb je in Turijke wel een redelijk grote kans op onbewolkte dagen :shock: Enige nadeel is dat de reis vanaf Brussel begint dus mensen uit NL moeten eerst nog naar Brussel reizen... Weet iemand toevallig of er ook in Nederland soortgelijke eclipsereizen worden gedaan in maart 2006?
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: zonsverduistering

Miel schreef:
Mijn eclipsebril heeft gewerkt, want ik kan nog steeds zien :wink:
Gelukkig maar, dan zullen er nog veel mooie waarnemingen je deel zijn. :wink:

[/quote="Miel"]

Weet iemand toevallig of er ook in Nederland soortgelijke eclipsereizen worden gedaan in maart 2006?

[/quote]

* Stichting Geowetenschappelijke Activiteiten organiseert een reis van tien dagen naar Cappadocië in Turkije. Naast de eclips is er ook aandacht voor mineralen en archeologie, met deskundige wetenschappelijke begeleiding.

* De bekende astrofotograaf Arie Nagel organiseert een groepsreis naar Turkije van 8-dagen (te verlengen tot 15 dagen). Nader informatie: [email protected] (Martha v.d. Heuvel).

* SNP organiseert twee 8-daagse reizen en één 5-daagse reis naar Cappadocië in Turkije. De groepen komen op 29 maart bijeen om gezamenlijk met Govert Schilling de totale zonsverduistering te zien. Tussendoor geeft Govert separaat nog kleine workshops. Meer informatie vind je hier.

* Reisorganisatie Baobab organiseert eclipsreizen naar Egypte (8 en 22 dagen), Lybië (9, 15 en 22 dagen) en Turkije (8, 15 en 21 dagen).

* Reisorganisatie Djoser organiseert een 15-daagse reis naar Egypte, met behalve waarneming van de eclips o.a. ook een driedaagse woestijntocht.

* Sahara Travel organiseert een 12-daagse reis naar Egypte, met behalve waarneming van de eclips een uitgebreide rondreis door de woestijn.

* Koning Aap Reizen organiseert eclipsreizen naar Turkije, Egypte en Lybië.

* DrieTour Reizen organiseert twee eclipsreizen naar Turkije in overleg met Piet Koning, educatief medewerker Volkssterrenwacht Bussloo. Het gaat hier om een 8- en een 15-daagse volledig verzorgde reis, waarbij verbleven wordt in een hotel ca. 6 km van de centrale lijn.

* Ceramic Travel biedt één- en tweeweekse individuele arrangementen naar de eclips in Turkije.

Maar je kunt natuurlijk ook zelf een reisje boeken.

Onderstaande kaart, overgenomen van stichting de koepel, vat de voor Europeanen meest relevante locaties samen.

Afbeelding

Voor heel veel gedetailleerde informatie over de totale verduistering in 2006 moet je maar eens snuffelen op deze website.

Gedetailleerde kaarten van en informatie over de baan kun je per gebied downloaden in hoge en lage resoluties.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 26

Re: zonsverduistering

Woei! Ik ga in maart ook naar Turkije! :shock:

En ik hoop idd dat het een beetje onbewolkt blijft.

Ik vraag het hier ook maar ff voor de zekerheid: er is nog nergens een aparte topic voor die zonsverduistering of wel? Voor de voorpret enzo ;)

Overigens als reactie:
sen... schreef:
Miel schreef:
Maar je kunt natuurlijk ook zelf een reisje boeken.
Ik denk niet dat dat nog hard gaat lukken, of je moet erg veel geluk hebben. Ik heb een paar weken geleden (met succes) geboekt, maar wij hadden de allerlaatste plaatsen in de betreffende vlucht. Kijk, bijv. aan de zuidkust van Turkije zijn er hotels zat, dat is het probleem niet. Maar je zult er ook moeten komen, en aangezien 29 maart nog net laagseizoen is gaan er niet zo veel vluchten. En de weinige vluchten die gaan die zitten dus al (behoorlijk) vol, niet in de laatste plaats met Turkse mensen die er gewoon het hele jaar door heen en weer vliegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: zonsverduistering

Kijk, dat is nuttige aanvullende informatie, RagingR2.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog niet zo verdiept had in die kant van het verhaal.

En om nou op 'n last minute-je te gokken... :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 26

Re: zonsverduistering

Ja ik weet niet natuurlijk niet hoe het zit met speciale arrangementen die als complete eclipsereis aangeboden worden.

Wat ik heb geboekt is gewoon bij een normaal reisbureau naar binnen lopen en een vlucht + hotel + huurauto boeken.

Die speciale arrangementen, waar ik me verder niet echt in verdiept heb, kunnen goed van te voren al plaatsen in een vliegtuig gereserveerd hebben, en dat kan goed 1 van de redenen zijn dat ik nog maar net plaatsen heb kunnen bemachtigen. :shock:

Dus het kan goed zijn dat er nog wel speciale arrangementen te boeken zijn, daar weet ik zo niets van. Die zullen alleen zeker niet goedkoper zijn dan een reguliere reis via een reisbureau.

Reageer